Verkoopstyling VS interieurstyling “Maak van je thuis een fantastisch huis of maak van je huis een heerlijk thuis”.

Op de een of andere manier wordt verkoopstyling nog steeds gekoppeld aan interieurstyling.

Niet zo verwonderlijk wanneer je bedenkt dat beide vakgebieden zeker raakvlakken hebben maar een totaal ander doel.

Verkoopstyling heeft tot doel de woning zodanig voorbereiden op de verkoop dat deze heel veel kijkers trekt, je wilt immers verkopen en wel voor een goede prijs.

Interieurstyling heeft tot doel jouw smaak en jouw persoonlijkheid terug te laten komen in het interieur, door middel van de juiste kleurstelling, materialen en vormgeving.  

Inmiddels ben ik al een aantal jaren werkzaam in beide vakgebieden, met ontzettend veel plezier overigens 😊, maar ik blijf mij nog steeds verbazen over het feit dat men denkt bij verkoopstyling, dat ik een compleet interieur make-over ga voorstellen. Of dat ik bij het inrichten van een leegstaande woning alleen maar rekening houd met de allerlaatste trends (lees VT wonen) en vooral dat dit zeker in de papieren gaat lopen.

Maar ook merk ik nog steeds dat sommige makelaars de voorkeur geven aan interieurstyling/-stylist dan verkoopstyling/-stylist. Het zou te maken kunnen hebben met A: de naamsbekendheid en B: de tv programma’s.

Ik zal je twee praktijk voorbeelden geven:

1: Een tijdje terug stond ik gezellig met een kennisje te kletsen over van alles en nog wat. Uiteraard kwam het gesprek uit op mijn vakgebieden, verkoopstyling en interieurstyling. Ze keek me enigszins vragend aan en vrijwel direct kwam de opmerking. Verkoopstyling? ”Dat is toch van die Tv-programma’s? Dan wordt een woning even compleet opnieuw ingericht, geschilderd, keuken en badkamer worden onderhanden genomen en er wordt even een nieuwe vloer gelegd.

“Wanneer ik mijn woning te koop zou zetten hoef je daar echt niet mee aan te komen hoor. Het mag er dan op televisie wel mooi uitzien allemaal maar je gaat toch niet belachelijk veel geld uitgeven aan een woning die je gaat verkopen? En dan dat interieur! Absoluut niet mijn smaak, zo gestyled”. Ze klonk zo verontwaardigd dat we allebei in de lach schoten.

2: Nog niet zo heel lang gelden kwam ik bij een nieuwe klant binnen die helemaal in de veronderstelling was dat ik interieuradviezen kwam geven voordat ik de woning zou fotograferen. “Nou daar zat hij dus helemaal niet op te wachten hoor”, klonk het verontwaardigd.  Eerst maar even zitten met een heerlijke kop koffie en vragen waar dit idee vandaan kwam. “Nou, van de makelaar, die zei dat de fotograaf ook stylist is en dat zij wel even advies zou komen geven”. Tja, dan heb ik dus even wat recht te zetten.

Verkoopstyling net als interieurstyling?

Herkenbaar? Mooi! Ik ben dol op dit soort gesprekken. Waarom? Omdat ik dan de tijd krijg en uiteraard ook neem, om eens goed uit te leggen wat verkoopstyling nu eigenlijk precies inhoudt en waarom deze “make-over tv-programma’s” in feite een totaal verkeerd beeld afgeven. En dat verkoopstyling net als interieurstyling een prachtig vakgebied is maar dat er wel degelijk een groot verschil tussen beiden zit. Neem bijvoorbeeld alleen al het budgetverschil.

Verkoopstyling is een gerichte en krachtige marketingtool met als doel ervoor te zorgen dat een te koop staande woning zodanig gepresenteerd wordt op internet (lees Funda) dat deze direct de 1e dag al potentiële woningkopers trekt. Bij verkoopstyling ben ik namelijk niet geïnteresseerd in de trend van nu of morgen. Het maakt mij niet uit welke kleur op de muur, welke bank of lamp helemaal hot is. Dit klinkt wellicht heel raar maar bij verkoopstyling draait het niet om mijn smaak, de trend van nu of om jouw interieur voorkeuren. Het gaat erom dat de potentiële woningkoper verliefd wordt op jouw huis bij het zien van de foto’s.

Appartement ingericht met een combinatie van bestaande en nieuwe spullen.
Eethoek: oud en nieuw gaat prima samen

Bij verkoopstyling wil je de juiste doelgroep direct aanspreken, je wilt ze laten zien wat voor een geweldige woning jij straks achterlaat. Het gaat om de woning, de ruimte, de lichtinval.  Het werkt dus niet wanneer jij blijft volhouden dat een koper echt wel door jouw stijl, jouw smaak kortom door jouw interieur heen kan kijken. Geloof me, dat lukt echt niet. Ook al weten we allemaal dat de woning leeg opgeleverd wordt, een interieur dat volledig de persoonlijkheid van de verkopers uitstraalt verkoopt niet.

Nog een mooi voorbeeld: Feitelijk zegt de verkoper (jij) bij het intakegesprek: ”Het maakt mij niet uit hoor hoe een woning eruit ziet, het liefste moet deze zo leeg mogelijk zodat ik kan zien wat ik wil gaan veranderen”. Maar de potentiële koper voor deze (jouw) woning, is behalve op zoek naar ruimte, ook naar de juiste sfeerbeleving. Spreekt elkaar nogal tegen maar zo werkt het in de praktijk wel.

Moet iedere woning dan toch maar helemaal voldoen aan de trend van nu? Nee want dan zou je bij sommige te koop staande woningen het doel zomaar compleet voorbij schieten. Huh???

Mijn manier van aanpak. De raakvlakken tussen verkoopstyling en interieurstyling

Persoonlijk vind ik het ontzettend belangrijk om eerst naar jou te luisteren, wat maakt dit huis zo bijzonder, wat zijn jouw favoriete plekken binnen en buiten, waarom is er destijds voor deze woning gekozen. Kortom vertel eerst je verhaal want zo leren wij elkaar beter kennen. Volgend punt van belang is de ouderdom en de staat van de woning.

Voorbeeld: een modern en strak IKEA interieur past totaal niet in een gedateerde woning. Het contrast tussen nieuw en verouderd wordt hiermee alleen maar versterkt en schiet daarmee dus zijn doel voorbij. Vraag je af: wie is de koper van deze woning?

Aan de andere kant in een strak en modern huis kom je niet aan met barokke woonaccessoires, tientallen kaarsen en gezellige Action kussentjes. Vraag je af: wie is de koper van deze woning.

In beide gevallen ga ik uit van een presentatie/interieur die past bij de doelgroep. Een verkoopstyling op maat dus.

Bij een volledig ingerichte woning kijk ik goed wat ik allemaal kan hergebruiken, met welke meubels en accessoires ga ik beginnen in de verschillende ruimtes. Hou ik dezelfde opzet, welke meubels worden verplaatst of gaan zelfs naar een andere ruimte. Wat moet weg, wat wordt er toegevoegd. Ik hou rekening met de loop- en zichtlijnen, de functionaliteit. Is de verlichting goed, en op de juiste plek?

Door vervolgens mijn eigen accessoires en klein meubilair toe te voegen, het interieur uiteindelijk op de juiste manier te stylen creëer ik een rustig beeld en leg ik de nadruk op de vele pluspunten van de woning.

Staat de woning leeg. Dan richt ik deze in met huurmeubelen, woonaccessoires en kartonnen meubelen. Ook hier houd ik niet alleen rekening met de juiste doelgroep maar ook de trend van nu. In een lege woning (huurwoningen) zijn de gebruikerssporen nog beter zichtbaar, afwerking is hier en daar niet altijd even netjes. Kortom, alle minpunten vallen direct op. De juiste sfeerbeleving is hier absoluut een must. Dus in dit geval heb ik twee petten op. Het juist kleur-/materiaalgebruik, de indeling, de functionaliteit, de wowfactor, de mogelijkheden, de juiste verlichting op de goede plek.  Alles komt aan bod.

Lege woning. Karton naast echt meubilair.
De slaapkamer. Licht en ruimtelijk

Conclusie:

Bij verkoopstyling maak ik zeker gebruik van mijn kennis op het gebied van interieurstyling maar de nadruk ligt op verkooppresentatie, het is marketing en dus moet het een grote groep aanspreken.

Bij interieurstyling wil ik dat je heel erg lang kunt genieten van mijn ontwerpen en ligt de nadruk op jou.

Wens je een hele fijne dag!

Carin van Amerongen

TudorStyle Interieuradvies & verkoopstyling.

Aan de hand van fotomateriaal uit eigen archief zie je de duidelijke verschillen tussen voor- en na verkoopstyling. Soms ingrijpend en soms verbazingwekkend simpel.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *