Verkoopstyling – Vastgoedstyling – Homestaging.

       

Homestaging is “big business”.  Overgewaaid uit Amerika en Engeland, een marketingtool die een te koop staande woning een fantastische start op de woningmarkt te geeft.
Het valt mij echter op dat er wel nogal wat verschillen zijn tussen de manier waarop verkoopstyling/vastgoedstyling wordt toegepast. Zo pakken de Amerikanen en de Engelsen (daar is Homestaging oorspronkelijk ontstaan) het heel anders aan. De woning wordt op alle punten beoordeeld en aangepakt. Er wordt geschilderd, gestuukt, er komen nieuwe meubels en accessoires, de vloer wordt aangepakt, desnoods wordt er een muurtje verwijderd, is er geen budget voor een andere keuken dan wordt deze geschilderd of gespoten en voorzien van een nieuw werkblad. Niets wordt aan het toeval overgelaten, elk punt van kritiek vanuit de koper moet de kop worden ingedrukt. Hier, in het relatief kleine Nederland, denken wij daar heel anders over. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, een motto die ons met de paplepel is ingegoten. Ik bedoel maar, waarom zou je in vredesnaam gaan investeren in een woning die je toch gaat verkopen. Zonde van je geld.
 
Maar is dat wel zo?
We weten immers allemaal dat wanneer we geld willen verdienen, we eerst moeten investeren. Dit geldt niet alleen voor de ondernemers maar ook voor de particulier. Ga maar na, je wilt dolgraag die nieuwe functie of die fantastische baan. Je gaat investeren in jezelf om een verpletterende indruk achter te laten. Ik heb het dan niet alleen over je uiterlijk maar over studies, cursussen, lezingen enz. Dit zijn investeringen met de bedoeling dat je er alleen maar beter van wordt en straks veel meer gaat verdienen.  Wat gebeurt er met je wanneer je inderdaad die nieuwe functie krijgt of die fantastische baan na al die investeringen? Je bent ongelooflijk trots op jezelf en zegt tegen iedereen die het maar horen wilt, “zie je wel, mijn investeringen zijn het dubbel en dwars waard geweest”. “ik heb het maar mooi voor elkaar gekregen”. “Ik ga zoveel meer verdienen, kan zoveel meer gaan doen nu” :-).

Is dit appels met peren vergelijken?

Waarom investeer je dan niet in je woning om er straks bij verkoop veel meer uit te halen dan wat er nu in zit? Je huis is je grootste en kostbaarste bezit ( financieel gezien dan) en toch neem je genoegen met minder want je wilt je geld liever investeren in je nieuwe droomhuis. Logische denkwijze, zeker in de huidige woningmarkt, maar bedenk wel dat de hoogst haalbare verkoopopbrengst alleen mogelijk is in de eerste dagen dat de woning zichtbaar is. Of dit nu Funda is of social media, alles wat nieuw op de markt komt kan rekenen op veel aandacht. Zodra de eerste week voorbij is zal de aandacht minder worden en na een week of drie is er nagenoeg helemaal geen aandacht meer. Niet in elke straat in Nederland vliegen de woningen als warme broodjes over de toonbank, nog steeds komt het voor dat woningen langer dan zes maanden te koop staan en niet alleen in het hogere segment. Vervolgens wordt dan als eerste de vraagprijs aangepast om een koper te vinden. Dit is echter niet de manier om het hoogst haalbare uit de verkoopopbrengst te halen. Geloof me, je wordt na een paar maanden echt niet vrolijk van dat te koop bord in je voortuin. 

   

 

Hoe kan jij de Funda kijker (s) verleiden?

Hoe krijg jij deze kijkers zover dat ze massaal jouw huis willen kopen?
Loop voor de grap eens een rondje door de woning en probeer je dan eens voor te stellen dat jij de potentiële koper bent van dit huis. Je ziet vanzelf punten die je graag anders wilt omdat je een bepaald beeld voor ogen hebt, maar die je nu niet gaat uitvoeren.
De potentiële koper kan echter niet zien wat jij denkt.  
Waarom zou je dit huis willen kopen? Als verkoper weet je feilloos alle voordelen van de woning te benoemen. Je hebt hier immers jarenlang gewoond.
Als koper wil je echter verleidt worden door al deze punten maar dan moet je ze wel kunnen zien.
En daar begint het probleem want niet iedere Funda kijker kan door een beeld “heen” kijken. Niet iedereen kan een ruimte goed visualiseren wanneer men teveel afgeleid wordt door een ten volle ruimte of juist een sfeerloze, lege ruimte.
Door ervoor te zorgen dat het plaatje klopt bij het beeld dat zij voor ogen hebben wek jij de interesse van de potentiële huizenkoper. Die zal direct tot actie over gaan. Bingo! Dat is nu precies wat jij voor ogen hebt.

Investeren levert geld op.

Dit betekent echter wel dat je tijd en geld moet gaan investeren in je huidige woning. Je bent echt geen duizenden euro’s kwijt bent aan verbouwingen en dergelijke, maar ga ook niet zoeken naar, al dan niet gratis, tips op internet.

Investeer in een professionele verkoopstylist/vastgoedstylist, een vakvrouw die weet waar ze mee bezig is (sorry mannen, jullie zijn nog in de minderheid :-)).

Een goede verkoopstylist onderzoekt de juiste doelgroep, de ligging van de woning en de potentie die de woning heeft voordat ze daadwerkelijk aan de slag gaat. De verkoopstylist geeft adviezen die goed onderbouwd zijn, waarmee jij als verkoper alvast aan de slag kan gaan, zijn die adviezen uitgevoerd dan gaat de verkoopstylist  aan het werk om die allesbepalende “wow” factor te realiseren.

Als laatste worden er professionele foto’s gemaakt die het plaatje compleet maken. De meeste verkoopstylisten bieden zelf deze dienst aan of werken samen met een professionele interieurfotograaf.

Als laatste punt ga je op zoek naar de makelaar die bij jou past, iemand die proactief voor jou aan de slag gaat. Net als de verkoopstylist :-). 

Twijfel je nog omdat anderen zeggen dat dit allemaal niet nodig is? Zie je nog teveel beren op de weg? Laten we dan eens kennis met elkaar maken.  

Wens je een hele mooie dag en  graag tot ziens. 

Carin van Amerongen 
TudorStyle  Interieurontwerp & verkoopstyling 

5 reacties op “Verkoopstyling – Vastgoedstyling – Homestaging.”

  1. Undeniably believe that which you said. Your favorite justification appeared to be on the net the easiest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people consider worries that they just don’t know about. You managed to hit the nail upon the top and also defined out the whole thing without having side effect , people could take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

  2. Leeg en schoon was mijn strategie bij het verkopen van het huis. Daar kwam nog meer bij kijken dan gedacht, want dat betekent ook nergens behang waar je nog op kunt zien waar de schilderijen hebben gehangen. Ik heb zo een goede slag kunnen slaan. Ik geloof er ook erg in, want ik geef hier ook de voorkeur aan bij het bekijken van een huis.

    1. Hallo Natalie, Dank je wel voor je reactie. Opgeruimd, schoon en inderdaad geen afdrukken op muren. Soms los ik dit heel eenvoudig op door de foto’s te laten vervangen en anders toch maar de verfpot erbij.

  3. Ik geloof ook dat een mooi gestyled huis sneller verkocht wordt. Nu ik zelf op zoek ben naar een nieuwe woning, merk ik dat ik ook sneller naar huizen kijk die mooi ingericht zijn. Het oog wil uiteindelijk ook wat, al moet je ook door de aankleding heen kunnen kijken wanneer het huis er op het eerste gezicht niet zo aantrekkelijk uitziet.

    1. Hallo Vincent,
      Dank je wel voor je reactie. Leuk om te lezen dat een sfeervol gepresenteerd huis inderdaad de aandacht trekt. Maar je schrijft ook een goed punt dat je soms door de inrichting heen moet kijken om de ruimte, waar jij naar op zoek bent, te zien.Sommige kunnen dat heel goed en zijn ook in staat om de woning aan te pakken maar andere schrikt het toch weer heel erg af.
      Woningverkopers die zich hebben laten adviseren door een professionele verkoopstylist hebben de woning vaak op diverse punten verbetert voordat de stylist aan het werk gaat. Voornamelijk licht achterstallig onderhoud, schilderwerk maar ook lekke dakgoten bijvoorbeeld, onderhoud van de tuin.

      Ik wens je heel veel succes met de zoektocht naar een nieuwe woning.

      Hartelijke groet,
      Carin van Amerongen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *