Verkoopstyling. Het opleuken van een ruimte.

Huh?? Deze uitspraak kreeg ik serieus als antwoord op mijn vraag waarom men een adviesrapport niet nodig vond. De makelaar had namelijk aangeven dat voor de doelgroep van deze woning het absoluut niet nodig was om de woning een beetje “op te leuken”.  Hallo het is anno 2020. Hier gaat iets serieus niet goed. Ik werk inmiddels al een aantal jaren met verschillende makelaars samen en met ontzettend veel plezier maar deze, laten we het netjes houden, beetje domme uitspraak zag ik even niet aankomen.

Heb je even? Dan vertel ik je het verhaal wat hier aan vooraf ging.

Onlangs kreeg ik een appje van de makelaar of ik contact wilde opnemen met de klant voor de woningfotografie. Prima, dezelfde dag nog de klant gebeld die, op mijn vraag of er behoefte was aan concreet advies, gelijk aangaf dit zeer op prijs te stellen want de makelaar had aangeven dat ik altijd eerst persoonlijk langs kwam voordat er foto’s gemaakt gaan worden. Het ging om de ouderlijke woning en het stond nogal vol. Prima, geen probleem. O en of het direct de volgende dag kon want er was nogal haast bij. Oeps dat werd lastig gezien mijn bomvolle agenda maar ik ben ik, dus geen pauze inlassen en gewoon doorgaan.

Pffff, het was al zo heet dus of dit nu zo slim was kwam ik later pas achter. Maar goed.

De volgende, bloedhete middag stap ik een woning binnen waar al een aantal (!) mensen druk bezig zijn met “puinruimen”. Oeps dat zijn wel veel mensen in deze ruimte, maar met gepaste afstand en met mijn notitieblok in mijn hand,  stond ik klaar om van start te gaan. Zoals altijd leg ik mijn werkwijze rustig uit en stelde voor om maar gelijk met de woningopname te beginnen, ik had immers niet heel erg veel tijd maar men hoefde alleen maar te luisteren want aan de hand van mijn aantekeningen zouden ze dezelfde avond nog het digitale adviesrapport ontvangen om daarmee aan de slag te kunnen gaan. En toen kwam het……!!!!

Euhhh, 8 paar ogen keken verschrikt naar mij op. Ja maar dat was niet de bedoeling, een nogal geschokte reactie,  euh gewoon een paar (gratis) tips was meer dan voldoende hoor. En hier komt ie…  “de makelaar had immers gezegd dat “opleuken” van de woning voor de doelgroep geen enkele zin had”. “Deze woning trok enkel en alleen kijkers op zoek naar gelijkvloers wonen”.  Wacht even, hier gaat iets niet goed. Sterker nog, ik was in shock, flabbergasted, w….. doe ik dan hier. En het wordt nog een beetje erger, “spullen die in de weg staan, schuif je maar even aan de kant hoor als je komt fotograferen”.  Oké nu ben ik er klaar mee.

Ik ben een professioneel stylist/fotograaf en ben hier niet naar toe gereden om wat tips te geven. Maar ik sta hier nu en dit vraagt om een professionele reactie. Dus maak ik gelijk duidelijk dat een mijn verkoopstyling advies heel wat anders is dan tips om de woning op te leuken, dat ik hier ben om door middel van een doelgerichte marketingtool het hoogst haalbare eruit te halen. Zelfs toen ik nog aangaf dat de extra kosten zeer vriendelijk voor het budget is en dat ze het veelvoudige gaan opleveren werd niet serieus genomen. Nou niet door iedereen, had ik wel in de gaten. Maar goed, discussie had totaal geen zin, de makelaar had zijn advies gegeven, punt. Dus boek en pen terug in de tas en in 20 minuten tijd geef ik in een rap tempo aanwijzingen wat allemaal in de weg staat en nee, ik ga niet schuiven met spullen wanneer ik kom fotograferen. Nee, ik ga niet vertellen waar het bed moet komen te staan en ook niet wat wel of geen goede kleur is. Het bed graag strak opgemaakt en geen persoonlijke prullaria. En nee ik geef geen dure adviezen weg.

En nu komt het allermooiste, nou ja mooi? Het huis is volledig onderkelderd. Tja, “flabbergasted, in shock”. Nee, ik ga niet zeggen wat deze ruimte voor de opbrengst van de woning betekent met de juiste aanpak. En nee ik ga ook niet zeggen dat er ook een andere doelgroep is die best wel eens interesse zou kunnen hebben.

Met inmiddels de stoom uit mijn oren stap ik mijn bloedhete auto in om naar de volgende klant te rijden. Een klant die wel de waarde van een professioneel advies inziet en meer dan bereid is om daar serieus mee om te gaan en gelukkig een groot glas water heeft klaar staan. En op de terugweg heb ik nog even een nieuwe frontfoto gemaakt van een woning, die net in verkoop staat maar het licht is aan het einde van de middag zo mooi in de voortuin. En ja dat toont zoveel beter. Ook deze klant snapt het 😊. Eenmaal thuis heb ik een adviesrapport uitgewerkt en gemaild naar de volgende klant waar ik eerder die ochtend al geweest was.

Lieve makelaars en verkopers. Tips vind je overal en nergens, gratis, voor niks, noppes, nada. Tips leveren echter niet veel op, tips zorgen niet voor de juiste uitstraling, geven een ruimte niet de juiste functie. En mag ik jullie er dan ook nog eens op wijze dat in deze coronatijd de fotografen echt niet met spullen gaan slepen. Wat sowieso niet tot het takenpakket van de fotograaf hoort.

Een goed onderbouwd verkoopstyling advies, verpakt in een digitaal rapport levert voor alle partijen heel veel op. Verkoopstyling is niet een woning “opleuken” voor de doelgroep, verkoopstyling is een gerichte marketingtool met als doel het hoogst haalbare eruit te halen bij verkoop van de woning. Kleine investering als het gaat om het duurste bezit.  

He he, dat lucht op 😊  

Carin van Amerongen

4 reacties op “Verkoopstyling. Het opleuken van een ruimte.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *