Vastgoedstyling anno 2020

Wat moet ik ermee?”

“Verkoopstyling-vastgoedstyling, wat moeten we ermee”? “Is dat nog wel van deze tijd?”  “Dat heb je nu toch helemaal niet nodig”? “Misschien wanneer een woning leeg staat en je zet er wat leuke meubeltjes neer zodat het beter ‘smoelt’ op de foto, ja daar kan ik me iets bij voorstellen”. “Maar om nu een vastgoedstyliste uit te nodigen om mij te vertellen hoe ik mijn woning verkoopklaar moet maken vind ik echt grote onzin en verspilling van geld en tijd”. “Tjonge, ik ga toch niet voor een advies betalen en extra zooi in huis halen terwijl het er zo leeg mogelijk uit moet zien?”. “Die makelaar kost ons al genoeg geld en dan kom jij ook nog even met een factuurtje zeker!”

Zo maar een paar opmerkingen die ik regelmatig te horen krijg van mensen in mijn omgeving. Meestal degene die hun huis 20 jaar geleden hebben verkocht en ervaring hebben of degene die werkelijk geen flauw benul hebben wat professionele vastgoedstyling doet met een woning.  En dan heb je nog een groep die ervan overtuigd is dat de kopers, bij wijze van spreken, al op de stoep staan met een hele dikke portemonnee. Natuurlijk, de woningmarkt is behoorlijk oververhit op dit moment en de voortdurende vraag naar betaalbare woningen stijgt nog steeds en het aanbod blijft onveranderd lager maar dat wil niet zeggen dat iedere woning dan direct en boven de vraagprijs verkocht wordt. De koper is echt wel kritisch en er inmiddels aan gewend dat er meerdere gegadigden zijn. Bij een woning die er fantastisch en goed onderhouden uitziet, is de koper meer dan bereid om over de vraagprijs heen te gaan. Een woning die er sfeerloos uitziet en waarvan het (basis)onderhoud toch wel te wensen overlaat zou zomaar eens lang te koop kunnen staan met als gevolg geen kijkers en een prijsverlaging.  

Mijn diensten kosten geld, ik ben tenslotte een ondernemer, maar mijn diensten leveren de klant nog veel meer geld op.  Dus de gedachte bij de huizenverkoper dat een verkoop-/vastgoedstyling vast alleen maar heel veel geld kost, is een interessant gegeven en ik ben dan ook reuze benieuwd waar die bewering vandaag komt. Op mijn website, www.tudorstyle.nl, zie je immers geen enkel bedrag staan dus waarschijnlijk is het een gewoon een aanname. Maar toch stel ik de vraag: Waar komt de gedachte dat mijn dienstverlening jou waarschijnlijk heel veel geld gaat kosten toch vandaan?  

Het 1e antwoord dat ik kreeg op mijn vraag was niet heel erg verrassend: “ik kan mij niet voorstellen dat verkoopstyling een verschil kan maken t.o.v. de tips die je krijgt van de fotograaf en de makelaar, dus waarom zou ik jou inschakelen?”  Afgezien van het feit dat het om totaal verschillende vakgebieden en expertise gaat, heb ik wel zo een vermoeden waar het werkelijk om draait.

Feitelijk gezien draait het antwoord hierom: Het magische woord GRATIS.

Er is echter een wezenlijk verschil tussen tips en adviezen. Een tip is zeer algemeen en zegt in feite het volgende: zorg dat de woning zo ruim mogelijk op de foto komt te staan. Een advies is een op maat gemaakt rapport en alleen toepasbaar bij dit specifieke huis wat in de verkoop komt. Daarnaast wordt in het advies iedere ruimte afzonderlijk benoemd en zijn de werkzaamheden duidelijk omschreven. Jouw woning heeft marketing nodig die echt werkt en mijn adviesrapport en styling zijn marketingtools die helpen bij een succesvolle verkoop.

Voorbeeld

Een herkenbaar voorbeeld is mij tot op de dag van vandaag bijgebleven: “De makelaar stuurde een vriendelijke fotograaf langs en die vond dat alles er prima uitzag en heeft vervolgens in een lekker rap tempo de foto’s gemaakt”. “Maar toen ik de foto’s op Funda terug zag schrok ik me rot want de foto’s van mijn huis vielen heel erg tegen, het huis kwam heel erg kil over, maar ja ze stonden er al op en ik kon er toch niets meer aan veranderen”. Deze presentatie leverde dus geen potentiële koper op en de woning stond vervolgens veel te lang in verkoop.

De teleurgestelde reactie van de verkopers is iets wat je eigenlijk niet wilt horen, niet als makelaar maar zeker ook niet als fotograaf. Het is immers de bedoeling dat de foto’s er mede voor zorgen dat er kijkers komen. Met mijn advies, aanpak en fotografie is de woning wel goed en snel verkocht. En zo zijn er nog tal van voorbeelden. Maar hoe pak ik dit dan aan?

Investeren levert iets op.

Het begint altijd met een investering van mijn kant voordat er ook maar 1 foto gemaakt wordt. Eerst tijd investeren in jou als klant en wat jij nodig hebt. Ik kan direct beoordelen of de woning genoeg heeft aan wat korte adviezen of dat er flink gewerkt moet gaan worden waar dat nodig is. Ik kan in een oogopslag zien wat de pluspunten van de woning zijn en wat voor verbetering vatbaar is. Maar het allerbelangrijkste is toch wel dat, dankzij ons gesprek, ik jou de bevestiging kan geven dat jij als verkoper al heel goed bezig bent om de woning klaar te stomen voor de verkoop en dat ik jou kan vertellen waarom mijn adviezen nodig zijn om de juiste sfeerbeleving te creëren en wat dit oplevert.

Die adviezen kunnen heel uitgebreid zijn, het kan dus zomaar betekenen dat er geschilderd moet worden, dat er spullen uit de woning moeten, dat de tuin een flinke opknapbeurt nodig heeft, misschien is de bank aan vervanging toe of misschien verandert de hele indeling van een ruimte of gaat zelfs de complete inrichting op de schop en wordt vervangen door huur meubilair.

Maar het kan ook zo maar zijn dat een kort advies voldoende is om een mooie en sfeervolle fotoreportage te maken. Alle adviezen worden in een volledig rapport uitgewerkt zodat jij met de voorbereidingen aan de slag kunt gaan. Een woning presenteren voor de verkoop is niet iets wat je even op een zondagmiddag voor elkaar kunt krijgen. Bedenk goed dat je in de huidige woningmarkt een hele goede opbrengst voor je woning kunt realiseren mits je er voldoende tijd en energie in steekt en ja dat kost ook geld.

Investeren in sfeerbeleving

En daar draait het dus allemaal om. De juiste Sfeerbeleving is het toverwoord. Die juiste sfeer bereik je niet door alle accessoires en foto’s maar weg te halen en alleen het meubilair te laten staan. De juiste sfeer bereik je ook niet door hippe, trendy woonaccessoires toe te voegen die in feite niet bij het interieur passen.

De juiste sfeerbeleving bereik je door samenwerking, door samen kritisch naar het interieur te kijken en waar nodig aan te passen met als resultaat dat het interieur niet alleen een warm welkom is voor de potentiële huizenkoper maar ook dat jij weer ervaart hoe fijn het huis is. Tenslotte woon je er nog en wanneer jij het naar je zin hebt, heb je er ook meer zin in om net dat stapje extra te doen voordat er een bezichtiging komt. Samen met mijn persoonlijke advies en aanpak creëer je de juiste sfeerbeleving. Het verschil zit hem dus niet in het feit dat je de woning verkoopt maar hoe je de woning verkoopt.

Professionele vastgoedstyling

Professionele verkoopstyling/vastgoedstyling is dus veel meer dan wat tips die je op menig website of YouTube kan vinden, professionele verkoopstyling/vastgoedstyling is dus veel meer dan een bed leuk opmaken of een plantje met een kaars op tafel. Het is een proces die tijd in beslag neemt, die jou kritisch leert kijken naar de woning zoals een potentiële huizenkoper kritisch naar jouw woning kijkt. Een professionele stylist legt uit waarom er iets moet veranderen aan de indeling of het kleurgebruik, waarom het noodzakelijk is om licht achterstallig onderhoud aan te pakken.

Een professionele verkoop-/vastgoedstylist geeft niet alleen adviezen, voert ze desgewenst ook uit en werkt daarnaast samen met andere professionals die bepaalde werkzaamheden zoals, schilder-, klus- en schoonmaakwerkzaamheden kunnen uitvoeren. En natuurlijk geef ik daarnaast ook nog eens extra de bruikbare tips voordat er bezichtigingen gaan plaats vinden.  En dat ik mijn adviezen en uitvoering ook nog eens in combinatie met mijn fotografie kan aanbieden is natuurlijk mooi meegenomen.

Hangt hier een factuur aan? Absoluut, maar besef echter wel dat je dit bedrag ruimschoots weer terugverdiend. Een woning die er sfeervol en uitnodigend uitziet trekt immers veel meer publiek.

Benieuwd wat wij samen voor jouw huis betekenen kunnen? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek via info@tudorstyle.nl . Bellen mag natuurlijk ook 06 1945 4276

Wens je een hele fijne dag!

Carin van Amerongen

Professioneel stylist/ontwerper, gespecialiseerd in interieur- en vastgoedstyling die toevallig ook fotografeert.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *