Gratis?

GRATIS? Je bedoelt de zegeltjes bij de supermarkt?

Voor niets gaat de zon op. Althans tot nu toe. Het is toch wel heel bijzonder dat men meent te moeten denken dat bepaalde diensten voor een fooitje of zelfs gratis weggegeven kunnen worden. 

Wie bedenkt zoiets? 

Ik bedoel maar, we weten allemaal dat je bij je broodje geen gratis beleg krijgt. Is je auto stuk dan wordt deze niet voor een schijntje gerepareerd. Is jouw tuin toe aan een opknapbeurt maar heb je geen groene vingers? Dan vinden we het heel normaal om de hovenier te betalen voor zijn diensten. 

Gaat de woning de verkoop in, dan schakelen we een makelaar in en dat daar een kostenplaatje aan hangt is de gewoonste zaak van de wereld. Alhoewel, er is een gratis makelaar maar dan betaald de koper, zie je wel toch niet gratis. 

Allemaal heel erg logisch. Hoeven we niet eens over na te denken. We vragen een stapel offertes op, nodigen een stuk of wat makelaars, aannemers of hoveniers uit en “The deal is done”. Kortom we weten heel goed dat er voor een (geleverde) dienst betaald moet worden.

 Verkoopstyling gratis? 

Waarom zie ik dan om mij heen dat verkoopstyling gratis wordt aangeboden door al dan niet startende verkoopstylisten en woningfotografen. 

Is dat omdat men denkt dat je dan in de toekomst wel betaalde opdrachten binnenhaalt of omdat je een concurrentieslag kan slaan? Misschien zie je verkoopstyling wel helemaal niet als een bloedserieus vak maar meer als opstapje naar een heel ander vakgebied.

Ik zal een paar voorbeelden noemen: gratis verkoopstylingsadviezen bij de woningfotografie of gratis verkoopstylingsadvies bij de verkoop van uw woning.  Gratis workshops waar je gratis verkoopstylingsadviezen krijgt, handige boekjes met gratis verkoopstylingsadviezen, E-books met gratis tips of zelfs te gekke woningvideo’s met, je raadt het al, gratis verkoopstylingsadviezen en ik vergeet er vast nog wel een paar. Keuze genoeg dus voor de consument die je stiekem als serieus betalende klant wil.  

Natuurlijk wil je hiermee de potentiële klant naar jouw website lokken dat snap ik heel goed.  Ik vraag mij alleen wel af of dit de juiste manier is, door opgedane vakkennis gratis weg te geven of door standaard tips weg te geven die iedereen in feite al weet, tips die ook de makelaar geeft, tips waar het hele internet mee vol staat. 

In beide gevallen leidt dit dus hoogstwaarschijnlijk niet tot een klantenbinding. Voor een professioneel advies moet er gewoon serieus geld betaald worden en dat is deze klant helemaal niet van plan want die is op zoek naar gratis advies. 

Concurrentie? 

Begrijp me goed ik heb niets tegen iets gratis weggeven of tegen goede concurrentie. Sterker nog, concurrentie heb je nodig, het houd je scherp en het dwingt je tot het bedenken van creatieve oplossingen. Gratis is echter allesbehalve creatief, het is de weg van de minste weerstand. Het is een lokkertje dat van oudsher gebuikt wordt om mensen tot aankoop te verleiden. 

Een uitstekende marketingtool in bijvoorbeeld de detailhandel. Je kan het zo gek niet bedenken of je krijgt bij een aankoop iets gratis, iets moois om je tot een nog grotere aankoop te verleiden. Natuurlijk ben ik hartstikke blij wanneer ik bij aankoop van een compleet nieuwe camera, een draagtas cadeau krijg. Of bij aankoop van een heerlijk geurtje een fraaie armband. Dit zijn echter tastbare gratis producten die behalve wat plezier, mij verder geen geld opleveren. Sterker nog ik heb meer geld uitgegeven omdat ik mij heb laten verleiden door hier iets extra’s bij te krijgen.

Verkoopstyling is echter geen product, het is geen weggevertje het is een professionele dienstverlening die de klant serieus geld gaat opleveren. 

De verkoper heeft een probleem die jij voor hem gaat oplossen. De potentiële koper wordt hierdoor verleidt tot het doen van een aankoop. Die zal meer willen betalen zodra er meer kopers zijn, om het in zijn bezit te krijgen. De verkoper, koper en makelaar worden hier dus heel blij van. Jij maar heel even want uiteindelijk kost het jou alleen maar geld en levert het niets op.  Hooguit “dankjewel”.  En het levert jou ook geen goede reviews op, geen aanbevelingen, niets noppes nada.

Verkoopstyling = marketingtool = geld

Verkoopstyling is een krachtige marketingtool die bij een professionele uitvoering geld oplevert voor jouw klant (voor degene die mijn blogs vaker lezen, deze kreet komt regelmatig voorbij maar ja, ook dat is marketing, hoe vaker je iets ziet of hoort hoe beter het blijft “hangen” :-).

Je leest het goed, het levert geld op dus waarom wordt een serieuze dienst dan zo verkwanselt?

Zeg je hiermee eigenlijk tegen een mogelijke klant:

“Het is maar een uit de hand gelopen hobby of ik heb nog wel wat tijd over naast mijn baan of ik wil er ooit wel serieus mee aan de slag”? 

Zeg je hiermee eigenlijk tegen de makelaar:

 “Ik heb geen ervaring en daarom werk ik gratis”?  

Waarom zou men dan later wel betalen voor iets wat in eerste instantie toch gratis weggeven wordt, als een cadeautje omdat de woning in verkoop gezet wordt?
Door een serieus vak gratis weg te geven zal men jou verre van serieus nemen. Sterker nog, hoe serieus ben je dan met verkoopstyling bezig wanneer jij het niet nodig vindt dat mensen normaal voor een verleende dienst betalen?

Trots!

Natuurlijk kom ik ook bij verkopers thuis voor een woningfotografieopdracht waar niet om styling gevraagd is en wat ook niet altijd nodig is. Deze mensen snappen het spel heel erg goed en ziet de woning er in negen van de tien gevallen er fantastisch uit. Maar er zitten ook altijd klanten tussen die dan toch weer die bekende vraag stellen “of ze het allemaal goed hebben gedaan of er nog iets aan de indeling veranderd moet worden”. “Of er spullen weg gehaald moeten worden of toch wel raar die lege kamer, kun je daar niet iets mee doen”? Dit is dus het punt waarop ik zal antwoorden: “U vraagt nu concreet om een verkoopstylingsadvies en natuurlijk kan ik u hiermee helpen maar daar zitten wel extra kosten aan verbonden”. 

Is dit raar? Nee hoor want ik ben extra lang bezig, geef concrete adviezen en we willen allebei hetzelfde, namelijk fantastische foto’s met een geweldige uitstraling. Dus ja daar hangt een prijskaartje aan.  Een fantastische fotopresentatie levert namelijk ook de klant veel meer op. 

Maar het levert mij ook veel op behalve geld. Hiermee bereik ik namelijk dat mijn werk serieus genomen wordt dat ik laat zien dat ik een professionele verkoopstylist en fotograaf ben. Met een waardeloze fotopresentatie bereikt niemand iets. Met een fantastisch presentatie bouw ik een mooie portfolio op die ik weer aan nieuwe klanten kan laten zien.  Hiermee wek ik vertrouwen, ook bij potentiële klanten die in eerste instantie niets van verkoopstyling moeten hebben omdat men  “gratis tips wel van internet plukt”. 

Ik ben altijd serieus met mijn vak bezig, volg vele workshops en trainingen die met mijn vak te maken hebben, zorg dat ik goed voorbereid bij de mensen aan tafel zit.  Mijn verkoopstylingsadviezen en werkzaamheden kan ik simpelweg niet gratis weggeven. Mijn adviezen zijn niet gratis, mijn levensonderhoud niet en ook de bank vindt het fijn dat ik de hypotheek betaal, ik mag ook niet gratis tanken en voor mijn apparatuur moet ik ook gewoon betalen. O ja, de opleidingen zijn ook allesbehalve gratis. 

Kortom, ik ben trots op mijn vak en op mijn bedrijf, vind het leuk om met (con)collega’s te praten over ons mooie vak, ideeën uit te wisselen en elkaar te helpen waar nodig. Verkoopstyling werkt echter alleen goed en wordt alleen serieus genomen wanneer het vak ook professioneel uitgedragen en uitgevoerd wordt. 
Er zijn genoeg alternatieven te bedenken om jouw doelgroep te bereiken. Het kost alleen veel tijd, creativiteit en een heel veel geduld en doorzettingsvermogen.
We willen allemaal serieus genomen worden en mooie opdrachten binnen halen, begin dus eerst met jezelf serieus te nemen en wees vooral trots op wat je kan betekenen voor de verkoper. Daar mag echt wel een fatsoenlijke factuur aan gehangen worden. 

Wens je ontzettend veel succes en mocht je nog vragen hebben? Bel me gerust even. 

Warme groet,

Carin van Amerongen

Tudorstyle interieuradvies & verkoopstyling. 

 

3 reacties op “Gratis?”

  1. Hey there I am so grateful I found your site, I
    really found you by error, while I was researching on Digg for something else,
    Regardless I am here now and would just like to say kudos
    for a tremendous post and a all round enjoyable blog (I also love the theme/design), I don’t have time to go
    through it all at the moment but I have saved it and also added your RSS feeds, so when I have time I will be
    back to read a lot more, Please do keep up the fantastic work.

  2. I really love your site.. Excellent colors & theme.

    Did you develop this site yourself? Please reply back as I’m trying to create my own blog and would like to learn where you got this from or just what the theme is named.
    Appreciate it!

    1. Hi there, i did develop this site myself indeed. You can place your blogs within the template messengers such as i do but you can also install Blog Designer in Word Press.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *