Concurrentie? Wees creatief!

 Concurrentie? Wees creatief!


Geloof jij in goede concurrentie en in een goede samenwerking? Ik wel. 

Concurrentie is geen vies woord het is iets wat je aan het denken zou moeten zetten.

Concurrentie wordt vervelend wanneer jij,  jezelf en jouw business gaat vergelijken met de concurrent en kopieergedrag gaat vertonen. 

Het “kak” moment. 

Een tijdje geleden alweer,  zag ik op LinkedIn een post voorbij komen waar ik in de 1e instantie niet echt vrolijk van werd: “Binnendienstmedewerkster makelaardij toont trots haar verkoopstyling  certificaat”. Trots mag ze zeker zijn maar ik dacht wel even “kak”, weer een kans voorbij om met een groot kantoor samen te kunnen werken. Even een negatief momentje voor mezelf, dat mag toch wel?

Maar is dat eigenlijk wel nodig? Als deze makelaar in professionele verkoopstyling had geloofd had hij wel eerder stappen ondernomen. Ik vermoed dan ook eerder dat het met de concurrentie in de makelaardij te maken heeft. De huidige markt eist creativiteit in het ondernemen. Hoe kan een makelaarskantoor zich onderscheiden van de rest. Wat kan men doen om meer klanten naar zich toe te trekken zonder dat het al te hoge investeringskosten met zich mee zal brengen en zonder de verkoper op extra kosten te jagen.  

Creativiteit.

Verkoopstyling is behalve een krachtige marketingtool ook een creatief vak.

Fijn dat men verkoopstyling steeds meer als toegevoegde waarde ziet en dat het ook steeds meer geïntegreerd wordt in de diensten van de makelaar. Zo’n berichtje zet mij dus eerder aan het denken, het dwingt mij, min of meer, er toe om weer eens naar mijn eigen bedrijf en dienstverlening te kijken en uit te zoeken hoe ik mijn bedrijf TudorStyle kan onderscheiden van de rest.

Hoe kan ik de verkoper en de makelaar ervan overtuigen dat door gebruik te maken van de expertise van TudorStyle bij verkoop van de woning, er alleen maar voordeel te behalen valt.  

Hoe kan ik duidelijk maken dat het lijstje van de fotograaf of de makelaar vaak niet toereikend is om je woning echt op een voetstuk te plaatsen.

Hoe overtuig je een klant dat een investering in verkoopstyling wel degelijk loont.

Natuurlijk, in deze huidige oververhitte markt lijkt het alsof het er allemaal niet niet toe doet, de woning verkoopt toch wel.  We vergeten echter gemakshalve even dat de we graag luisteren naar succesverhalen en er dan maar vanuit gaan dat ons eigen huis ook ‘even’ boven de vraagprijs verkocht wordt.  Maar in de praktijk zou dit wel eens heel anders uit kunnen pakken. Het doet er namelijk wel degelijk toe hoe de woning verkocht wordt. Er spelen meerdere factoren een rol bij verkoop van de woning, dus kan het zo maar gebeuren dat de kijkers niet bepaald voor de deur staan te trappelen van enthousiasme bij het zien van een schamele presentatie.  Vervolgens kan het dus gebeuren dat de woning langer dan verwacht in de verkoop staat en in het ergste geval ook nog eens in prijs moet zakken.  

Hoe je het ook went of keert, de juiste presentatie van een woning blijft gewoon ontzettend belangrijk. En dan heb ik het niet over een leuk kussentje en een schattig kaarsje, nee dan heb ik het over de juiste indeling bepalen, de zichtlijnen, het kleurgebruik, de functionaliteit, het licht, achterstallig klein onderhoud, tuinonderhoud enzovoorts. 

Werkt professionele verkoopstyling bij de ene woning prijsopdrijvend, bij de andere woning kan het de tijd dat de woning te koop staat flink verkorten. 

Manier van aanpak.

Respect, aandacht en oplossingsgericht.

Wat ik echt heel erg belangrijk vind is het eerste contact tussen mij en de verkoper. Daar neem ik graag de tijd voor en nee, dan hoeft de meter niet persé direct te gaan lopen. Ik luister graag naar wat de verwachtingen zijn, waar zitten de knelpunten en hoe zetten we de positieve kanten van de woning in de ‘spotlights’. Wat is het ‘verhaal’, wat is de doelgroep en hoe kunnen we deze het best bereiken.

Mijn ervaring is dat men het prettig vindt dat er aandacht voor hen is, dat ik niet direct door het huis heen ‘banjer’ maar dat er ruimte is voor overleg, voor vragen en vooral voor onderbouwing tijdens het advies. Waarom adviseer ik het een wel en raad ik het ander af.

Sommige verkopers kunnen zich  overdonderd voelen door alle informatie die voor mij gesneden koek is en geven al snel aan dat ze volledige begeleiding zeer op prijs stellen. Anderen daarentegen weten heel goed hoe de woning eruit moet zien voor de verkoop en tijdens de bezichtiging, maar stellen een persoonlijk adviesrapport als handleiding wel op prijs. 

Een persoonlijk contact is dus echt belangrijk. Het schept vertrouwen, er is ruimte om complimenten te geven, hoe belangrijk is dat!

Een ander belangrijk punt is dat ik de afgelopen jaren qua expertise niet stilgezeten heb. Ik heb inmiddels diverse opleidingen en cursussen op het gebied van interieurstyling, kleur-/lichtadvies en interieur-/tuinontwerp met succes afgerond.  

Heb je dat allemaal nodig dan?

De concurrentie is het hier wellicht niet mee eens, maar voor mij persoonlijk een absolute must om niet alleen een goed onderbouwd advies te kunnen geven maar ook om de juiste sfeerbeleving te creëren, de WOW-factor, want daar draait het om. De koper moet tenslotte verliefd worden op de woning.  Alleen maar opruimen en weghalen, dat advies kunnen wel allemaal wel geven, maar het geeft absoluut niet de sfeer die we willen verkopen.  

Het is immers de juiste sfeerbeleving die het verschil maakt bij een leuke verkoop of een fantastische verkoop.  

Samenwerken

Wanneer het echt nodig is zal ik het dus zeker niet nalaten om de verkoper met de neus op de feiten te drukken dat er echt wel het een en ander aangepakt moet gaan worden voordat de woning in verkoop gaat Staat de woning al langere tijd in verkoop? Dan zal de verkoop even opgeschort moeten worden.  

Door het geven van een goed onderbouwd advies en door direct met een oplossing te komen, neem ik de verkoper al heel veel werk uit handen. Hoe fijn is dat! 

Samenwerken met andere professionals levert heel veel op. Ik kan een totaalpakket aanbieden waardoor ik niet alleen de verkoper help maar ook de makelaar. Ik neemt hen hiermee veel regelwerk uit handen.

Wat is er nu mooier dan gezamenlijk de klus te klaren. Daarom vind ik een samenwerking tussen alle partijen zo belangrijk. Dat iedereen zijn eigen vak op eigen professionele wijze uit kan voeren. 

Hier kan ik dus het verschil maken. Niet door stuntprijzen, gratis werk of andere suffe acties maar door verkoopstyling professioneel in te zetten als de krachtige marketingtool bij verkoop van de woning. 

Wil jij weten wat ik voor jouw (te koop staande) woning of makelaarskantoor betekenen kan? Stuur gerust een mail naar info@tudorstyle.nl

Bellen mag natuurlijk ook. M: 06 1945 4276.

Wens je een hele mooie dag en graag tot ziens!

Carin van Amerongen

Interieuradvies & -ontwerp  –  verkoopstyling – meubelverhuur – interieurfotografie.

www.tudorstyle.nl

PS: Natuurlijk heb ik de binnendienstmedewerkster gefeliciteerd met het behalen van haar vastgoedstyling certificaat 🙂 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *