Tijd voor verandering?

“Jack of All Trades Master of None” 

Zoveel professionele diensten binnen jouw bedrijf dat je nergens echt goed in bent.

Begin 2015 heb ik mijn bedrijf TudorStyle opgericht. In eerste instantie volledig gericht op het verkoopklaar maken van woningen. Heel veel blogs over het onderwerp geschreven, die goed gelezen werden en waar menigeen dankbaar gebruik van maakte. Maar hoelang kan je over 1 onderwerp blijven schrijven zonder dat het uitgekauwd overkomt? Daarnaast is er ook nog het internet en de brochures van de vele mediabedrijven, waar de klant genoeg informatie kan vinden. Ik begon mij vooral te richten op het plaatsen van zoveel mogelijk content. Binnen 1 jaar was ik uitgegroeid tot een soort marketing “goeroe” op social media gebied. Ik publiceerde zoveel dat mensen mij serieus begonnen te “ontvolgen”. Nou ja zeg! Ik moet toch laten zien dat ik besta? Het was echter wel een teken aan de wand en ik besloot de fotografie serieus op te gaan pakken en wat minder te gaan bloggen. De eerste foto’s waren echt belabberd, te licht, te donker, geen sfeer enz. Maar al doende leert men en ik kreeg er ook steeds meer plezier in. De “dure” verkoopstyling pakketten werden al snel ingeruild voor het relatief goedkopere fotostyling + advies pakket. De klant wilde ten slotte niet te veel geld uitgeven en goed was goed genoeg, terwijl optimaal eigenlijk beter is :-). In de praktijk werkte het prima maar ik wilde zelf meer, veel meer. Grote projecten, echt het verschil maken. Vanuit diezelfde praktijk kwamen echter ook steeds meer aanvragen voor een interieuradvies. Om mijn kennis te vergroten heb ik een opleiding interieurstyling gevolgd. Weer een nieuwe dienst erbij.

De makelaar vroeg aan mij of ik ook plattegronden kon leveren en omdat ik al de juiste programma’s gebruikte voor mijn interieuropdrachten, was het geen enkel probleem te koop staande woningen in te meten en een plattegrond te maken. Let wel geen NEN2580! Dat ging mij net iets te ver, gewoon volgens de BBMI. Ondertussen bleef ik vooral heel actief met de camera. Het fotograferen ging met de week beter en de technische kant en het bewerken van foto’s begon ik steeds leuker te vinden met als gevolg dat ik er ook steeds meer tijd aan ging besteden. Naast de fotografie begon ik mij ook steeds meer te verdiepen in de kleuren- en materialenleer. Vooral het gebruik van natuurlijke, stoffelijke materialen sprak mij enorm aan. Stapels boeken heb ik inmiddels verslonden over dit onderwerp. 

Het dienstenaanbod van TudorStyle groeide ondertussen maar door. Verkoopstyling, woningpresentatie, advies m.b.t. opruimen en managen, interieurstyling en advies op het gebied van kleur, plattegronden, fotografie etc. Je wilt aan alle kanten iets verdienen en al snel denk je dat, door je dienstenpakket uit te breiden, je meer klanten bereikt. Wanneer ik dit zo terug lees, wordt het licht in mijn hoofd en krijg ik het Spaans benauwd. Ik ben als werkende moeder van 3 kinderen echt wel gewend om alle ballen hoog te houden maar dit is zelfs voor mij teveel van het goede. Hoe kan de klant mij nu vinden wanneer mijn aanbod zo groot is? Ben ik met het ene vak bezig dan verwaarloos ik het andere. Kennis vergaren en vergroten is leuk maar je moet wel weten waarom en waarvoor. 

Tijd om in actie te komen. Daarvoor moet ik eerst wat kritische vragen aan mezelf stellen.

  • Waar moet ik mij meer op focussen?
  • Hoeveel aandacht wil ik nog besteden aan een bepaalde dienst?
  • Welke dienst stoot ik af?
  • Wat is verstandig investeren?
  • Wat doet de markt, vraag zit de vraag?
  • Welke oplossingen heb ik te bieden?

Laat ik eerst eens beginnen met wat ik wil behouden, vernieuwen of juist wil af stoten.

  1. Blijf ik blogs schrijven over verkoopstyling? Ben zo langzamerhand wel uitgeschreven over dit onderwerp, zie mijn onderwerpen ook bij concullega’s terug komen. Ik word er ook een beetje sacherijnig van. Daarnaast werkt de huidige markt ook niet echt mee. De concurrentie is enorm, niet alleen van collega verkoopstylisten maar ook de opkomst van mediabedrijven. Grote opdrachten op dit vlak blijven dan ook uit. Klinkt dit zielig? Welnee, het is de realiteit en die schreeuwt om creativiteit van mijn kant.
  2. Bloggen over interieurs? Er bestaan al 1001 blogs over dit onderwerp en dan heb ik het nog niet eens over Pinterest en Instagram. Is bloggen überhaupt nog wel van deze “beeld”tijd? Denk dat Vloggen beter aanslaat. Ik voel er echter niets voor om mezelf steeds in beeld terug te zien 🙂
  3. Workshops organiseren? De diverse cursussen en workshops voor interieur (verkoop) stylisten zijn niet aan te slepen en daarnaast barst het ook nog eens van de voorbeelden op internet en woonbladen dus is het wel verstandig om hier mijn volledige focus op te leggen? Waarom zou ik workshops voor (verkoop-)stylisten in spe gaan organiseren? Het voelt als een noodsprong om toch maar wat te verdienen en dat voelt niet goed. Althans dat is mijn mening.
  4. De fotografie. Ja, hoor eens, er zijn 5 miljoen fotografen in ons land dus waarom zou je in vredesnaam daar je focus op leggen? Maar je kan wel heel veel richtingen op en workshops voor hobbyisten is natuurlijk wel weer een leuke uitdaging die goed gecombineerd kan worden met wandel- en fietstochten.

Heel veel dilemma’s dus en toch moet ik een keuze gaan maken. Want teveel diensten aanbieden leidt tot niets maar focussen op één dienst levert ook niet de gewenste omzet op. Ik weet waar ik goed in ben en wat ik wil, stoppen met mijn bedrijf is sowieso geen optie.

Deze rustige tijd kan ik nu goed gebruiken om de volgende punten eens op een rijtje te zetten.

  • Wat spreekt mij nu echt aan?
  • Waar krijg ik de meeste energie van?
  • Waar kan en wil ik mij voor 120% inzetten?
  • Waar wordt ik nu echt blij van en mijn omgeving ookJ

Het is de bedoeling dat mijn bedrijf groeit en dat ik breder inzetbaar ben maar het moet geen mengelmoes van allerlei soorten diensten worden die vaag een raakvlak hebben. Dit betekent dat ik mij moet focussen op waar ik goed in ben en wat wel omzet genereert, er moet ten slotte brood op de plank komen. Ik hoef er eigenlijk niet eens zo lang over na te denken. Fotografie i.c.m. styling, kleur en interieur. HOPPA! Het hoge woord is eruit. Ik schreef het al: de vele mogelijkheden, de variatie en de techniek zijn de belangrijkste zaken die mij het meeste aanspreken. Ik kan hier echt mijn creativiteit in kwijt, er is een mooie balans tussen binnen en buiten werken en hierdoor kan ik mij veel beter focussen op mijn bedrijfsdoelen. Dit betekent wel dat er geschrapt gaat worden in mijn dienstenaanbod.

Verkoopstyling zal van af nu niet meer mijn hoofdactiviteit zijn. Ik stop sowieso met schrijven over en promoten van verkoopstyling. Ik zie concullega’s prachtig, uitgevoerde opdrachten posten, wetende dat ook zij een lange weg afgelegd hebben om zover te komen. Het is en blijft een prachtig vak en zeker i.c.m. meubelverhuur en ik weet zeker dat daar ook echt de toekomst in zit. Voor mij is dit echter geen optie meer. Mijn focus zal nu veel meer liggen op de fotografie i.c.m. styling en design.

Op dit moment heb ik de cursussen tuin- en binnenhuisontwerp bijna afgerond en staat de online cursus “kleurenleer” in de agenda. Genoeg te doen dus en eerlijk gezegd voelt dit, alleen al door het op te schrijven, als een opluchting en ziet de toekomst voor TudorStyle en mijzelf er een stuk rooskleuriger uit.

 

Blijf geloven in jezelf en stel beslissingen nemen niet uit. Durf de stap te maken die jou gelukkiger maakt.

 

Zonnige groet,

 

Carin

4 gedachtes op “Tijd voor verandering?”

  1. Hoi Carin, Je moet gaan doen waar je goed in bent. Wij hebben aan den lijve ondervonden dat je goed bent in het maken van een nieuw interieur. Wij zijn hier nog steeds super blij mee. Je kan dit als geen ander en je bent ook degene die hierbij de handen uit de mouwen steekt, door ook te helpen met bijvoorbeeld schilderen of behangen enz. Ook zou je je kunnen toeleggen op het exterieur wat betreft de tuinontwerp en eventueel de kleuren van het schilderwerk van de buitenkant. Dan kun je de mensen een totaalplaatje aanbieden. Je bent ook heel creatief in de tuin, dat heb ik inmiddels ook gezien. Daar kun je helemaal op los gaan. Ik denk omdat de verkoopstyling nu niet zoveel aan de orde is omdat de huizen als zoete broodjes over te toonbank gaan, je contact zou kunnen opnemen met de makelaars c.q. eigenaars van huizen die al langer te koop staan waarbij de foto’s ervoor zorgen dat mensen niet gaan kijken. Deze woningen kunnen veel beter gepresenteerd worden.
    Maar als ik jou was zou ik mij toeleggen op wat ik hierboven geschreven heb.
    Liefs Paula

    1. Dank je wel Paula! Wat een mooie reactie. Dat is zeker wat ik ga doen. Fotografie zal bovenaan het lijstje staan. maar mocht iemand verkoopstyling adviezen nodig hebben dan ga ik dat zeker niet uit de weg. xx Carin

  2. Tjarda Eggelte

    Hoe mooi en positief jouw blog ook geschreven is, ik word er toch een beetje verdrietig van. Weer een verkoopstylist die ermee stopt! Voor mij ben je een inspiratiebron Carin. De markt is er nog steeds niet helemaal rijp voor, maar ik weet zeker dat dat moment komt: het is gewoon zo’n idioot concept een allerduurste bezit te verkopen zonder marketing! Dat kan zo niet blijven bestaan. Het is ook DE manier om je als makelaar te onderscheiden van collega’s (nog wel!). Ik hoop dat je niet opgeeft Carin, en dat het binnenkort ook gaat ‘stromen’ bij jou, dat verdien je!!

    1. Lieve Tjarda, dank je wel voor jouw prachtige, lieve en wijze woorden. Inderdaad de markt is er nog niet rijp voor maar opgeven en stoppen komt niet in mijn woordenboek voor. Wel even de focus verleggen naar mijn andere capaciteiten, nieuwe inspiratie opdoen, negatieve gedachten kwijtraken en vooral een goed en gezond bedrijf neerzetten. Zodra de tijd rijp is sta ik er weer en ondertussen blijf ik jou en mijn succesvolle collega’s volgen en steunen! Het is een prachtig vak wat veel meer aandacht verdiend! xxx Carin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *