Verkoopstyling of interieurstyling of een combinatie?

Kunnen wij jou ook inschakelen voor een combinatie-opdracht?

Huh? Een bijzondere vraag die mij niet zo heel vaak wordt gesteld. Natuurlijk kan dat, alleen ben ik dan wel benieuwd wat de klant in gedachten heeft. Men wil geen snel verkoopstylingsadvies en dito fotografie maar eerst samen om de tafel gaan zitten om te bespreken waar de knelpunten zitten van de woning en de tuin en aansluitend graag een compleet interieuradvies maar dan wel graag rekening houden met een eventuele verkoop van de woning op korte termijn, dus zeg binnen een jaar. Ik snap de vraag wel, de klant wil natuurlijk wel met veel plezier nog genieten van de huidige woning en straks een vlotte verkoop. Het klinkt mij als muziek in de oren, nu de woning aanpakken zodat je straks meer rust hebt gedurende het verkoopproces.

Het is voor mij een nieuwe manier om verkoopstyling in de toekomst te combineren met een kleur- en interieur-/exterieuradvies. Iets voor de langere termijn dus. Wanneer ik dit schrijf ben ik twee projecten verder. Klant 1 wilde een interieuradvies i.c.m. een verkoopstyling met de aantekening dat verkoop van de woning zeker een jaar op zich laat wachten, klant 2 is van plan om op iets kortere termijn te gaan verhuizen en wil dus zo snel mogelijk beginnen voordat de woning  te koop komt maar wil tegelijkertijd wel het gevoel houden dan het hun thuis is. Klant 1 moet nog veel zaken uitvoeren voordat ik de foto’s kan gaan maken maar klant 2 is grotendeels klaar en de 1e foto’s zijn dan ook al gemaakt. 

Er is toch een groot verschil?

Hoe ga je dit aanpakken, want verkoopstyling en interieurstyling zijn twee verschillende vakgebieden. Zo is het algemeen bekend dat het gebruik van neutrale tinten de (ongeschreven) regel voor verkoopstyling is. De voorkeur gaat uit naar zoveel mogelijk wit, grijs en zwart met hier en daar een minimaal kleuraccent. Het is natuurlijk de bedoeling dat het interieur een groot publiek aanspreekt en dat de woning zich onderscheidt van soortgelijk aanbod. Jouw sfeervol thuis moet een huis worden die veel kopers zal aanspreken. Althans dat wordt nu nog steeds gepredikt. Bij interieurstyling draait alles om jouw persoonlijke smaak en niet die van het overgrote publiek. Dit gegeven staat als een huis. Wil jij een knalrode muur dan doe je dat toch? Waarom dan toch een combinatie van beiden? En waarom niet wachten totdat de woning daadwerkelijk in verkoop gaat?

We beginnen met een advies.

Laten we eens kijken naar de huidige situatie. We hebben nu met een totaal andere woningmarkt te maken dan pakweg 8 jaar geleden. Toen was het aanbod enorm en de vraag veel kleiner, de hypotheekrente hoog en een hoop gerommel op de arbeidsmarkt. Wilde je de woning redelijk snel en voor een goede prijs kwijt dan moest er wel een (groot) verschil worden gemaakt t.o.v. vergelijkbare woningen. Anno 2018 hebben we te maken met (te) weinig aanbod, heel veel vraag, veel lagere hypotheekrente en een veel aantrekkelijker economie. Waarom zou je dan nog tijd en geld in de woning stoppen als  je toch van plan bent om te gaan verhuizen?

Het antwoord hierop is vrij simpel. Je komt straks als verkoper in hetzelfde schuitje terecht als potentiële koper. Er zijn namelijk meer kapers op de kust voor dezelfde woning die jij op het oog hebt. Dus moet er snel beslist worden of je bereid bent jouw eerste bod (fors) te verhogen of niet. Yes! Jouw bod is geaccepteerd, dat is een feestje waard maar nu moet jouw woning wel zo snel mogelijk op Funda want niet alleen de bank ziet graag dat de huidige woning snel verkocht wordt. Kan je het nog volgen?

Stress, daar zit je absoluut niet op te wachten. Maar helaas,  voordat je de woning op Funda plaatst, moet eerst  het e.e.a. grondig aangepakt worden, denk aan licht achterstallig onderhoud, overtollige spullen opruimen en grondige schoonmaak en dan ook nog eens de juiste belevingssfeer creëren. Dit allemaal voordat de fotograaf komt. Dit brengt een hoop stress met zich mee, maar zijn echter wel zaken die absoluut belangrijk zijn voor een vlotte verkoop met een goede verkoopopbrengst.

En nu aan de slag.

Om de stress zoveel mogelijk te vermijden ben ik dus met mijn klant ruim van te voren om de tafel gaan zitten om een plan van aanpak te schrijven. Er werden budgetten vastgesteld, er kwamen direct oplossingen op tafel voor de lange termijn, zoals rommelzolders of niet in gebruik zijne slaapkamers, die aangepakt werden en een functie kregen, praktische oplossingen voor rondzwervende spullen werden opgezocht. Spullen die al jaren niet meer gebruikt werden en stof aan het verzamelen waren zijn nu al weggedaan. Er werden strakke planningen gemaakt voor de aanpak van achterstallig woning- en tuinonderhoud. Muren en kozijnen, waar nodig, weer strak in de verf en zelfs een complete keuken voorzien van een nieuwe kleur.

Hierna ben ik aan de slag gegaan met een kleur- en indelingsadvies, gericht op de juiste functionaliteit en sfeerbeleving. Een advies waarmee je een echt thuisgevoel creëert die ook anderen (lees kopers) direct  het gevoel geven dat ze welkom zijn. Ik zeg er eerlijk bij dat het niet altijd even simpel was en aan beide kanten moesten er concessies worden gedaan. Ik kreeg te maken met niet al te hoge budgetten waar iedereen zich aan moest houden en wat de nodige creativiteit van ons allemaal eiste. Zodra de plannen echter vorm kregen en er een gaandeweg een nieuwe en fijnere sfeer ontstond in huis werd men vanzelf steeds enthousiaster.

Dit is nu precies wat jij wilt zolang je nog in je huidige huis woont en wat je uit wilt stralen naar de potentiële koper toe. Hoe fantastisch is het om hier te kunnen en te mogen wonen!

Conclusie

Het mag duidelijk zijn dat het helemaal niet zo’n gek idee is om de tijd voor je woning te nemen voordat je deze daadwerkelijk op Funda zet. Het geeft veel meer rust en bedenk dat alle investeringen zich ruimschoots terug verdienen, bovendien scheelt het je ook nog eens enorm veel werk tijdens de verhuizing naar jouw droomhuis. 

De verkoopstyling in de huidige vorm is toe aan een make-over. Andere tijden vragen nu eenmaal om een andere aanpak of misschien een compleet ander jasje. De komende zomervakantie ga ik mijn creativiteit inzetten om een nieuwe concept uit te werken die jou, als toekomstige verkoper of koper, zeker zal aanspreken. Daarnaast speelt ook de fotografie en het interieurontwerp een steeds grotere rol in mijn dagelijkse werkzaamheden. TudorStyle blijft zich op alle fronten ontwikkelen. 

“Wordt vervolgd”!

Wens iedereen een hele fijne zomer toe, al dan niet vierend in de achtertuin of op een mooie vakantiebestemming.

Lieve groet,

Carin

PS: Mijn portfolio wordt regelmatig aangepast. Neem gerust een kijkje. 

                      

 

          

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *