Metamorfose of Verkoopstyling?

 

Metamorfose of verkoopstyling?

Vind jij het ook zo leuk om naar programma’s van verbouwingen en andere metamorfoses te kijken wanneer er een woning verkocht moet worden? Hier hebben we sinds jaar en dag “Uitstel van Executie”, in America hebben ze “Buying and selling with the Property Brother”.     

   

   

 

Uiteraard volg ik deze programma’s ook, al dan niet via uitzending gemist of Youtube. Natuurlijk ben ik nieuwsgierig naar het eindresultaat. Wat mij echter direct opvalt is dat de woningen er qua inrichting op zijn zachtst gezegd bijzonder uitzien en daardoor meestal al een paar jaar te koop staan. Althans dat is natuurlijk de voor de hand liggende reden. Laat ik daar dan ook gemakshalve maar even vanuit gaan. Doordat de inrichting flink te wensen overlaat worden alle hulptroepen ingeschakeld om de perfecte presentatie te creëren voor de potentiële huizenkoper.

Na de Make-over zie je ineens een totaal andere woning in beeld. Prachtig verbouwt en gestyled en uiteraard aantrekkelijk genoeg voor een breed publiek.

Net als ondergetekende denk je gelijk “wauw” wat een metamorfose en tegelijkertijd “This is TV Man”

Maar, er komt altijd een maar, wordt hier wel een reëel beeld geschept? Ik bedoel maar, het is nogal niet wat, je te koop staande woning letterlijk compleet “overhoop” halen om het voor kopers zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Natuurlijk is het belangrijk dat de woning op en top gepresenteerd wordt aan een zo’n groot mogelijk publiek. Dat je een zo hoog mogelijke verkoopopbrengst behaalt en dat de woning zo snel mogelijk verkocht wordt. Maar zou het ook anders kunnen? Minder ingrijpend?

Mijn ervaring is dat het in de basis aanpakken van de meest elementaire zaken, zoals licht, ruimte, functionaliteit en sfeerbeleving door een professionele verkoopstylist, al ruim voldoende is.  Natuurlijk zal er tijd en geld geïnvesteerd moeten worden  maar dat zijn geen honderden euro’s terwijl dat de meeropbrengst na styling wel eens duizenden euro’s  zouden kunnen zijn.                              

Verkoopstyling is niet alleen de bepalende factor als het gaat om een snelle verkoop. Er spelen meer zaken mee, zoals de ligging, onderhoud en vraagprijs. Maar een professionele aanpak is wel bepalend voor de eerste indruk die jouw woning maakt op de potentiële huizenkoper.

Waarom dan dit blog? Wil ik de verschillen laten zien?

Nee, ik ben gewoon benieuwd naar jouw reactie als woningverkoper zodra het woord verkoopstyling valt. Denk je dan aan bovenstaande programma’s en slaat de schrik je om het hart? En is daarna je eerste gedachte: “gelukkig, mijn woning ziet er natuurlijk bij lange na niet uit zoals in dit programma, dus dat zit wel goed”.

Maar stel,  jouw woning staat in deze tijd inmiddels wel een aantal weken of zelfs maanden te koop? Schiet dan tegelijkertijd heel even de gedachte door je hoofd, “mijn woning staat ook al best lang te koop, veel te lang voor mijn gevoel”?  “Ik snap er niets van, hoezo overspannen woningmarkt, er lijkt totaal geen interesse voor mijn woning te zijn, het is juist zo’n fijn huis”?                                                                                       

Heb jij wel eens aan je makelaar gevraagd of beter heeft de makelaar wel eens voorgesteld dat het raadzaam is een verkoopstyliste in te schakelen i.p.v. de vraagprijs te laten zakken?

Ben je bang voor een “enorme” investering? Heeft het überhaupt wel zin om een verkoopstyliste om advies te vragen? Ik bedoel maar je had toch dat lijstje van de fotograaf? Heb jij je dan wel eens afgevraagd wat nu eigenlijk de investering is die je moet maken om je woning optimaal te presenteren voor een breed publiek? 

Een behoorlijk aantal vragen dus.

Laat ik het nu eens omdraaien. Jij bent op zoek naar het ideale huis. Wat voor een presentatie verwacht jij aan te zullen treffen? Wanneer de eerste aanblik op Funda jou niet bevalt, klik je deze woning weg en scroll je dan door naar de volgende woning of bel je toch de makelaar? Wat maakt jou blij bij het zien van eerste foto’s op Funda of Facebook? Wat zorgt er nu voor dat je bij binnenkomst op de bank wil ploffen en niet meer weg wil?

Dit zijn vaak de eerste vragen die ik stel tijdens ons kennismakingsgesprek. Het maakt duidelijk wat verkoopstyling doet voor je huis en waar jij je prettig bij voelt. Wat voor mij weer heel belangrijk is, ten slotte gaat het gewone leven wel door in de woning die te koop komt te staan.

Herken jij jezelf in deze vragen? Neem dan voor meer informatie gerust even contact met mij op voor een kennismakingsgesprek.

 

Ben jij de makelaar die denkt, ik heb wel een woning in mijn portefeuille die wat extra aandacht gebruiken kan en ik wil met jou een gesprek aangaan?

 

Neem ook dan contact met mij op. Een kennismakingsgesprek is verhelderend en geheel vrijblijvend.

 

 Groetjes,

 Carin

 

 PS: De eerste informatie vind je op https://tudorstyle.nl/

 PSS: de link naar Property Brothers:  https://www.youtube.com/watch?v=4TP7Gd-ueOw 

2 gedachtes op “Metamorfose of Verkoopstyling?”

  1. Christel Soetekouw

    Wij hebben destijds een woningstylist in de arm genomen en het werd met een paar kleine aanpassingen een stuk aantrekkelijker voor op de foto. De meubels werden NET even iets anders neergezet. Een paar andere assessoires… Bij ons was de basis al aardig goed met tijdloze meubels, dus het was meer de styling waar we op konden winnen.
    Het straalde net iets minder nostalgisch en iets moderner uit en door de andere indeling zagen kopers nog beter de mogelijkheden voor zichzelf. Absoluut het geld waard geweest. Ik raad iedereen een woningstylist aan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *