PROBLEEM!

Er is een probleem.

Het huis wordt maar niet verkocht. Probleem voor de verkoper want die kan maar niet verder of komt met dubbele lasten te zitten. Probleem voor de makelaar want een woning die lang in de etalage hangt is geen beste reclame. Alle jubelberichten ten spijt, er staan nog steeds woningen te koop waarbij het maar niet lukt om een koper te vinden. 

Een aantal factoren zijn bepalend voor de verkoop en kunnen niet zomaar (even) veranderd worden.

Denk maar aan:

  • De ligging.
  • Staat van onderhoud.
  • De architectuur.
  • De vraagprijs.

Dan is er ook nog een factor “haast”. Sommige verkopers hebben om wat voor reden dan ook, geen haast met de verkoop. Hebben de tijd en willen in alle rust op zoek naar iets anders of hebben hun oog laten vallen op een stuk bouwgrond. Sommige hebben juist heel veel haast en willen de woning zo snel mogelijk op de markt hebben. Nu durf ik gerust te stellen dat “tijd” een beperkt begrip is en zich kan ontpoppen tot een nachtmerrie. Want laten we heel eerlijk zijn, zodra de makelaar het te koop bord in de tuin gezet heeft wil men een reactie in de vorm van een kijker. En als die reacties minimaal zijn of zelfs uitblijven is de teleurstelling groot.

Marketing:

Welke stappen zijn er inmiddels ondernomen om de woning onder de aandacht van de potentiële huizenkoper te brengen?

  • Advertenties
  • Open huis (meerdere keren).
  • Social media.
  • Professionele foto’s.
  • Plattegronden.
  • Video. 
  • 360° foto’s.

Bovenstaande heeft ongetwijfeld al veel geld gekost en weinig tot niets uitgehaald. Uiteindelijk wordt de vraagprijs fors verlaagd en staat de woning misschien al leeg. En nog steeds heeft zich geen koper aangediend. Dit is om moedeloos van te worden. Heb ik nu alle wijsheid in pacht. Welnee, maar als ik nu eens goed naar alle voorgaande punten kijk dan mis ik een heel belangrijk gegeven, misschien wel het allerbelangrijkste. Er is namelijk één punt waar de verkoper wel degelijk nog een grote invloed op kan uitoefenen en dat is de presentatie van het interieur.

Presentatie:

Hier schort het namelijk nogal eens aan, het lijkt wel of de presentatie van het interieur niet zo belangrijk is. Dit ligt niet aan de verkoper maar aan het gebrek aan goede en waardevolle informatie. Schop ik nu tegen “heilige huisjes” aan?  Misschien, maar wel met een hele goede reden. Wanneer een huis te koop wordt aangeboden, gaat het er niet zozeer om dat deze verkocht wordt maar hoe. Een goede presentatie zegt zo min mogelijk over de persoonlijke smaak van de verkoper. Een goede presentatie zorgt ervoor dat de koper zo min mogelijk nadelen ziet in een huis maar juist zoveel mogelijk voordelen ervaart. Bedenk namelijk dat de potentiële koper af gaat op de foto’s die een eerste indruk geven.

Teveel negatieve punten en hij/zij haakt af. Men zegt niet voor niets dat een koper “verliefd” moet worden op een huis en zoals men weet, Liefde maakt blind. Dus, hoe aantrekkelijker gepresenteerd, hoe groter de kans dat een kijker een koper wordt. Maar hoe pak je als verkoper nu zoiets aan? Moet je zelf opnieuw met de presentatie aan de gang, maar waar haal je dan de juiste informatie vandaan? De mensen in je omgeving, hoe lief bedoeld, zullen nooit daadwerkelijk hun oprechte mening geven. Daarvoor ligt de situatie veel te gevoelig. De tips die je van de fotograaf hebt gekregen zijn veel te algemeen. De tips die je op internet vindt zijn duizelingwekkend hoog in aantal en vaak tegenstrijdig. Kies je voor een professional? Wegen de kosten dan wel op tegen de baten? Allemaal dilemma’s die jouw nachtrust behoorlijk kunnen verpesten.

Nu zal je er in eerste instantie totaal geen oren naar hebben om met een professionele verkoopstylist in zee te gaan, wat misschien logisch lijkt gezien het feit dat het tijd, energie en geld gaat kosten. Vooral dat laatste is toch wel een “dingetje”. Hoe verleidelijk het echter ook lijkt om (weer) de vraagprijs te verlagen, want dat voel je immers niet direct in de portemonnee, de factuur van de stylist echter wel, het belang van een goede presentatie uitgevoerd door een professionele stylist wil ik toch graag onder de aandacht brengen en daarom kom ik eerst even kennis maken zodat ik mijn oplossing voor jouw probleem kan uitleggen.

De oplossing.

Gedurende het kennismakingsgesprek vraag ik altijd naar de geschiedenis van het huis. Op deze manier ga je namelijk weer met andere ogen naar de woning kijken. Wat is de reden voor verkoop. Is er sprake van het ouderlijk huis, is er sprake van een echtscheiding, vertrek je naar het buitenland? Wil je kleiner of juist groter wonen? Ik luister graag naar deze bijzondere en persoonlijke verhalen. Emotie speelt een hele grote rol bij de verkoop van je woning. Loslaten kost al moeite genoeg en daarom is het goed om nog eens een “kritische” blik op het interieur te werpen. Natuurlijk wil ik ook graag weten wat jij straks gaat doen wanneer het huis verkocht is. Wat zijn jouw wensen en plannen. Bij de één zal dat een nieuwe woning zijn die beter bij de situatie past, de andere wil eindelijk naar die prachtige droomplek verhuizen. Draait het om de verkoop van het ouderlijk huis dan is vooral het afsluiten van een bijzondere periode het belangrijkste. Kortom emotie is de rode draad die door het (verkoop) verhaal loopt. 

Met al deze informatie kan ik jou laten zien waarom het zo belangrijk is dat persoonlijke smaken en voorkeuren zoveel mogelijk uit het interieur gehaald en/of vervangen moeten worden, zodat er een neutraal maar sfeervol interieur kan ontstaan. De potentiële koper vindt het namelijk gewoon lastig om zich een beeld te kunnen vormen hoe een woning eruit kan gaan zien wanneer er nog teveel persoonlijke elementen in huis zichtbaar zijn.

Maar dat is niet het enige. Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is licht achterstallig onderhoud. Denk maar aan een loszittende plint, een kapotte lamp, een muur waar je de omtrekken van de foto’s nog op ziet, beschadigde deurposten, verkleurd schilderwerk etc. Kleine gebreken die jou niet meer opvallen of waarvan je denkt dat het er niet meer toe doet want je verkoopt toch, maar die de kijker wel direct opvallen en die zal dit gegeven zeker meenemen in zijn onderhandelingen of zelfs besluiten van een eventuele koop af te zien.

Het volgende punt van discussie is kleurgebruik. Ik ben gek op kleur en gebruik het zeker om het interieur de juiste sfeerbeleving te geven maar sommige kleuren zijn echter te dominant en schrikken kijkers af. Denk maar aan opvallende, primaire kleuren zoals rood, geel en blauw. Maar ook hele donkere kleuren op de muur, het maakt de ruimte optisch kleiner en soms veel te donker, zeker op de foto.

Werkwijze:

Als professioneel stylist/fotograaf bekijk ik een ruimte vanuit het oogpunt van een potentiële koper. Ik kijk naar licht, ruimte en functionaliteit. Ik kijk welke doelgroepen wij kunnen aanspreken, wat zijn de in het oog vallende kenmerken van de woning, waar zitten de positieve punten die wij kunnen benadrukken, welke negatieve punten kunnen wij aanpakken. Heel bewust spreek ik over “wij”, want het aanpakken van een goede presentatie doe je samen. Niet aan de hand van een lijstje of een video op YouTube maar met beleid, visie, ervaring en samenwerking.

Elke ruimte wordt aangepakt, meestal met wat er al staat en soms met een toevoeging van eigen woonaccessoires. Staat een ruimte leeg dan zorg ik ervoor dat deze ingericht wordt. Moet er geschilderd worden dan zorg ik dat dit geregeld wordt, moet de tuin aangepakt worden? Geen probleem. Kortom je wordt aan alle kanten geholpen en bijgestaan.  

Denk je nu, na het lezen van dit blog, ik wil graag even met jou om de tafel zitten? Aarzel niet en neem contact met mij op via info@tudorstyle.nl of bel mij op 06 1945 4276.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *