Daar heb je een punt.

You never get a 2nd chance to make a first impression”
” Let Us Help You get it right the first time around!  (Pat Evans, Homestager)

 

     

Verkoopstyling, Vastgoedstyling, Woningpresentatie, Wooncoach, Home Make-over”, zomaar een greep vertalingen van “Homestaging”. Wat letterlijk betekent, “je huis op een voetstuk zetten”. Dat is dus wat verkoopstyling doet. Je huis dusdanig presenteren zodat deze aantrekkelijk wordt voor een grotere doelgroep. Kortom je krijgt geen 2e kans voor een 1e indruk.
 
In de praktijk maak ik natuurlijk bijzondere momenten mee. Leuke maar soms ook minder leuke momenten. Verkoopstyling is een prachtig en bijzonder vak. Je kan namelijk heel veel betekenen voor huiseigenaren zodra zij hun duurste bezit te koop aan bieden. Daarnaast neem je de makelaar en fotograaf veel werk uit handen door er voor te zorgen dat de woning in “topconditie” is voordat deze op de markt komt.
 
Omdat ik zowel voor particulieren als voor makelaars werk probeer ik op verschillende wijze contacten te leggen. Dit kan via Social Media, email marketing of netwerken. Koude acquisitie is niet echt meer van deze tijd (ook niet mijn sterkste kant :-), storytelling des te meer. Mijn blogs worden goed gelezen en ik schrijf nu eenmaal graag over mijn vak. Niet alleen wat mijn vak voor de verkoper en makelaar betekenen kan maar ook wat ik, als stylist,  niet doe.
 
Een week of wat geleden stuurde ik een kennismakingsmail naar (alweer) een nieuwe speler op de markt van de internetmakelaardij. Het is een totaal andere doelgroep dan de traditionele makelaar, dus wie weet kan er een leuke samenwerking ontstaan. Men kan denken aan woningpakketten inclusief verkoopstyling(advies). Meestal krijg ik niet eens een reactie of een korte, weinig nietszeggende, maar deze was wel heel bijzonder.
 
‘Dankjewel voor je mail, heel erg leuk en zeker gewaardeerd, maar onze ervaring is dat verkopers niet zitten te wachten op overgestylde ruimtes die aanvoelen als een showroom en waar ze zich totaal niet meer thuis voelen’.
Oké, die ben ik nog niet tegen gekomen. In plaats van meteen een reactie terug te sturen met het “hoe, wat en waarom” en een ellenlange opsomming van de kracht van marketing, heb ik deze opmerking even laten bezinken. Want degene die dit schreef heeft ergens wel een punt. 

Make-over? Niet mijn woning!
 
Wanneer dit de mening is van de gemiddelde huizenverkoper dan is het niet zo vreemd dat verkoopstyling  niet in het standaard verkooppakket zit van iedere makelaar. Blijkbaar wordt verkoopstyling nog steeds geassocieerd  met de welbekende make-over programma’s, Uitstel van Executie en Mission (Im)possible spannen wat mij betreft de kroon, ze geven een heel verkeerd beeld, sterker nog, dit zijn echt uitzonderingen en die zijn behoorlijk over de top. Het suggereert dat je verkoopstyling alleen maar hoeft in te schakelen wanneer een woning al jaren te koop staat. Dus wat dat betreft snap ik de reactie dat de verkoper niet zit te wachten op een dergelijke “overgestylde” woning wel,  indien dit de enige informatie over verkoopstyling is die de verkoper te zien of te horen krijgt. De verkoper zit op voorhand al letterlijk tegen een enorme kostenpost aan te hikken, daar zou ik ook niet vrolijk van worden. 
 
FUNDA en verkoopstylingstips.
 
Kortom, krijgt de huizenverkoper wel de juiste informatie van de makelaar over verkoopstyling en de kracht die deze geweldige marketingtool heeft. Ik kan het niet laten om een opmerking te plaatsen bij verschillende presentaties op Funda. Ik zie, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, geen “overgestylde” woningen maar nog steeds heel veel woningen die, of vrijwel geheel ontdaan zijn van woonaccessoires en kleuraccenten of waar juist weer veel te veel spullen in staan, waar een overdaad aan kleur bijna letterlijk van het scherm knalt. Het lijkt erop alsof men geen moeite, of wat ook maar een beetje lijkt, of tijd heeft besteed aan iets wat maar enigszins lijkt op verkoopstyling en misschien zijn alle spullen in een doos uit beeld geplaatst :-).
Hoe dan ook, in beide gevallen ontbreekt  het allerbelangrijkste punt:
                                                                  
                                                                               “ SFEER”.
 
Sfeerbeleving heeft aantrekkingskracht. De potentiële woningkoper wil graag op de foto al kunnen zien hoe sfeervol de woning eruit ziet. Waarom men met zoveel plezier in dit fijne huis gewoond heeft. De tekst geeft vaak aan dat het om een “sfeervolle, ruime woning gaat in geliefde buurt”. Ik noem maar even een dwarsstraat.
Echter, door het ontbreken van een goede en fijne sfeer in een woning lijkt deze inderdaad al snel op een showroom met te weinig kleur en teveel, kil licht of, door de overdaad aan spullen, juist heel donker en klein. In beide gevallen leiden deze presentaties af waar het om gaat, namelijk een hele fijne woning waar men soms jaren met veel plezier gewoond heeft en wat je als makelaar graag wil laten zien aan de potentiële huizenkoper. 

VERKOOPSTYLING. 
 
Verkoopstyling zorgt voor de juiste balans in een ruimte. Laat positieve kanten van een woning extra opvallen en zorgt voor licht, ruimte en functionaliteit. Het is geen interieurstyling, waar alles volgens de laatste trends moet zijn, het is ook geen magazine styling met overal gedekte tafels en glazen wijn, hoe gezellig dat ook is. Een slaapkamer hoeft er niet uit te zien als een super de luxe hotelkamer.

Persoonlijk werk ik vaak gewoon met de spullen die aanwezig zijn en soms zal er wat toegevoegd moeten worden om de juiste sfeer te creëren maar dat wil niet zeggen dat de woning dan compleet gerestyled wordt. Natuurlijk zijn er ook hier weer uitzonderingen. Uiteraard is het soms gewoon nodig dat een woning flink aangepakt moet worden. Denk aan schilderswerkzaamheden en wellicht die oude vloerbedekking er uit halen, een deel van de oude meubels vervangen voor  modernere. Dan praten we echt niet over extreme bedragen. Veel werk kan de verkoper ook zelf doen. 
 
Kortom, verkoopstyling is een marketingtool die, wanneer deze op de juiste manier toegepast wordt, een wezenlijk verschil maakt in de presentatie van de woning.
 
Ik snap het wel, er komt zoveel op je af zodra de woning de verkoop in gaat, dus waarom dan ook nog een verkoopstyliste langs laten komen?
Ik kan het je makkelijk maken, laat eerst de verkoopstyliste komen en dan de makelaar. Immers een goed “gestylde” woning levert een win-win situatie op.
Bel me gerust voor meer informatie of voor het maken van een afspraak. 06 19 45 42 76

Wens je heel veel succes!
 
Warme groet,
 
Carin van Amerongen
Specialist in woningpresentaties

 
PS: Ik mag als stylist ook graag wel eens “los” gaan in het interieur en de laatste kleurtrends toepassen :-). Staat de woning leeg? Vraag gerust naar de mogelijkheden die ik jou bieden kan.
 
PSS: Uiteraard heb ik een reactie teruggeschreven en uitgelegd wat mijn werkzaamheden zijn en een afspraak voor een kennismaking ingepland :-). 

2 gedachtes op “Daar heb je een punt.”

    1. Hi Kristie, Just get start with something simple and easy. Not to many words and make sure you choose the right picture to tell te most of your story for you! Good luck! Carin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *