Verkoopstyling – Vastgoedstyling – Homestaging.

    

Homestaging is “big business”.  Overgewaaid uit Amerika en Engeland, een specialisme die een te koop staande woning een fantastische start op de woningmarkt te geeft.
Het valt mij echter op dat er wel nogal wat verschillen zijn tussen de manier waarop verkoopstyling wordt toegepast. Zo pakken de Amerikanen en de Engelsen (daar is Homestaging oorspronkelijk ontstaan) het heel anders aan. De woning wordt op alle punten beoordeeld en aangepakt. Er wordt geschilderd, gestuukt, er komen nieuwe meubels en accessoires, de vloer wordt aangepakt, desnoods wordt er een muurtje verwijderd,is er geen budget voor een andere keuken dan wordt deze geschilderd of gespoten en voorzien van een nieuw werkblad. Niets wordt aan het toeval overgelaten, elk punt van kritiek vanuit de koper moet de kop worden ingedrukt. Hier, in het relatief kleine Nederland, denken wij daar heel anders over. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, een motto die ons met de paplepel is ingegoten. Ik bedoel maar, waarom zou je in vredesnaam gaan investeren in een woning die je toch gaat verkopen. Zonde van je geld.
 
Maar is dat wel zo?
We weten immers allemaal dat wanneer we geld willen verdienen, we eerst moeten investeren. Dit geldt niet alleen voor ondernemers maar ook voor de particulier. Ga maar na, je wilt dolgraag die nieuwe functie of die fantastische baan. Je gaat investeren in jezelf om een verpletterende indruk achter te laten. Ik heb het dan niet alleen over je uiterlijk maar over studies, cursussen, lezingen enz. Dit zijn investeringen met de bedoeling dat je er alleen maar beter van wordt en straks veel meer gaat verdienen.  Wat gebeurt er met je wanneer je inderdaad die nieuwe functie krijgt of die fantastische baan na al die investeringen? Je bent ongelooflijk trots op jezelf en zegt tegen iedereen die het maar horen wilt, “zie je wel, mijn investeringen zijn het dubbel en dwars waard geweest”. “ik heb het maar mooi voor elkaar gekregen”. “Ik ga zoveel meer verdienen, kan zoveel meer gaan doen nu” :-).

Is dit appels met peren vergelijken?

Waarom investeer je dan niet in je woning om er straks bij verkoop veel meer uit te halen dan wat er nu in zit? Je huis is je aller kostbaarste bezit ( financieel gezien dan) en toch neem je genoegen met minder want je wilt je geld liever investeren in je nieuwe droomhuis. Logische denkwijze, zeker in de huidige woningmarkt, maar bedenk wel dat de hoogst haalbare verkoopopbrengst alleen mogelijk is in de eerste dagen dat de woning zichtbaar is. Of dit nu Funda is of social media, alles wat nieuw op de markt komt kan rekenen op veel aandacht. Zodra de eerste week voorbij is zal de aandacht minder worden en na een week of drie is er nagenoeg helemaal geen aandacht meer. Niet overal in Nederland vliegen de woningen als warme broodjes over de toonbank, nog steeds komt het voor dat woningen langer dan zes maanden te koop staan en niet alleen in het hogere segment. Vervolgens wordt dan als eerste de vraagprijs aangepast om een koper te vinden. Dit is echt niet de manier om het hoogst haalbare uit de verkoopopbrengst te halen. Geloof me, je wordt na een paar maanden echt niet vrolijk van dat te koop bord in je voortuin. 

Hoe kan jij de Funda kijker (s) verleiden?

Hoe krijg jij deze kijkers zover dat ze massaal jouw huis willen kopen?
Loop nu eens een rondje door het huis en probeer je dan eens voor te stellen dat jij de potentiële koper bent van dit huis. Je ziet vanzelf punten die je graag anders wilt omdat je een bepaald beeld voor ogen hebt, maar die je nu niet gaat uitvoeren.
De potentiële koper kan echter niet zien wat jij denkt.  
Waarom zou je dit huis willen kopen? Als verkoper weet je feilloos alle voordelen van de woning te benoemen. Je hebt hier immers jarenlang gewoond.
Als koper wil je echter verleidt worden door al deze punten maar dan moet je ze wel kunnen zien.
En daar begint het probleem want niet iedere Funda kijker kan door een beeld “heen” kijken. Niet iedereen kan een ruimte goed visualiseren wanneer men teveel afgeleid wordt door een ten volle ruimte of juist een sfeerloze, lege ruimte.
Door ervoor te zorgen dat het plaatje klopt bij het beeld dat zij voor ogen hebben wek jij de interesse van de potentiële huizenkoper. Die zal direct tot actie over gaan. Bingo! Dat is nu precies wat jij voor ogen hebt.

Investeren levert geld op.

Dit betekent echter wel dat je tijd en geld moet gaan investeren in je huidige woning. Je bent echt geen duizenden euro’s kwijt bent aan verbouwingen en dergelijke, maar ga ook niet zoeken naar, al dan niet gratis, tips op internet. Investeer in een professionele verkoopstylist/vastgoedstylist, een vakvrouw die weet waar ze mee bezig is (sorry mannen, jullie zijn nog in de minderheid :-)). Een goede verkoopstylist onderzoekt de juiste doelgroep, de ligging van de woning en de potentie die de woning heeft voordat ze daadwerkelijk aan de slag gaat. De verkoopstylist geeft adviezen die goed onderbouwd zijn, waarmee jij als verkoper alvast aan de slag kan gaan, zijn die adviezen uitgevoerd dan gaat de verkoopstylist  aan het werk om die allesbepalende “wow” factor te realiseren. Als laatste worden er professionele foto’s gemaakt die het plaatje compleet maken. De meeste verkoopstylisten bieden zelf deze dienst aan of werken samen met een professionele interieurfotograaf. Als laatste punt ga je op zoek naar de makelaar die bij jou past, iemand die proactief voor jou aan de slag gaat. Net als de verkoopstylist :-). 

Twijfel je nog omdat anderen zeggen dat dit allemaal niet nodig is? Zie je nog teveel beren op de weg? Vraag gerust om een 1e advies. Een kennismaking kost je hoogstens een kop koffie.

Wens je een hele mooie dag en  graag tot ziens. 

Carin van Amerongen 
TudorStyle  Professionele woningpresentatie – interieurdesign – fotografie 

1 gedachte op “Verkoopstyling – Vastgoedstyling – Homestaging.”

  1. Undeniably believe that which you said. Your favorite justification appeared to be on the net the easiest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people consider worries that they just don’t know about. You managed to hit the nail upon the top and also defined out the whole thing without having side effect , people could take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *