Gratis?

GRATIS? Je bedoelt de zegeltjes bij de supermarkt?

Voor niets gaat de zon op. Althans tot nu toe. Het is toch wel heel bijzonder dat men meent te moeten denken dat bepaalde diensten voor een fooitje of zelfs gratis weggegeven kunnen worden. Wie bedenkt zoiets? Ik bedoel maar, we weten allemaal dat je bij je broodje geen gratis beleg krijgt. Is je auto stuk dan wordt deze niet voor een schijntje gerepareerd. Is jouw tuin toe aan een opknapbeurt maar heb je geen groene vingers? Dan vinden we het heel normaal om de hovenier te betalen voor zijn diensten. Gaat de woning de verkoop in, dan schakelen we een makelaar in en dat daar een kostenplaatje aan hangt is de gewoonste zaak van de wereld. Alhoewel, er is een gratis makelaar maar dan betaald de koper, zie je wel toch niet gratis. Allemaal heel erg logisch. Hoeven we niet eens over na te denken. We vragen een stapel offertes op, nodigen een stuk of wat makelaars, aannemers of hoveniers uit en “The deal is done”. Kortom we weten heel goed dat er voor een (geleverde) dienst betaald moet worden.
 
Verkoopstyling gratis? 
 
Waarom zie ik dan om mij heen dat Verkoopstyling/Vastgoedstyling gratis wordt aangeboden door al dan niet startende verkoopstylisten. Is dat omdat men denkt dat je dan in de toekomst wel betaalde opdrachten binnenhaalt, of omdat je een concurrentieslag kan slaan? Of deze: gratis verkoopstylingsadviezen bij de woningfotografie of gratis verkoopstylingsadvies bij de verkoop van uw woning. Gratis workshops waar je gratis verkoopstylingsadviezen krijgt, handige boekjes met gratis adviezen of zelfs te gekke woningvideo’s met, je raad het al, gratis verkoopstylingsadviezen en ik vergeet er vast nog wel een paar. 
Keuze genoeg voor de consument die je eigenlijk als serieus betalende klant wil. 

Concurrentie? 
 
Begrijp me goed ik heb niets tegen iets gratis weggeven of tegen goede concurrentie. Sterker nog, concurrentie heb je nodig, het houd je scherp en het dwingt je tot het bedenken van creatieve oplossingen. Gratis is echter allesbehalve creatief, het is de weg van de minste weerstand. Het is een lokkertje dat van oudsher gebuikt wordt om mensen tot aankoop te verleiden. Een uitstekende marketingtool in bijvoorbeeld de detailhandel. Je kan het zo gek niet bedenken of je krijgt bij een aankoop iets gratis, iets moois om je tot een nog grotere aankoop te verleiden. Natuurlijk ben ik hartstikke blij wanneer ik bij aankoop van een compleet nieuwe camera, een draagtas cadeau krijg. Of bij aankoop van een heerlijk geurtje een fraaie armband. Dit zijn echter tastbare gratis producten die behalve veel plezier mij verder geen geld opleveren, sterker nog ik heb meer geld uitgegeven omdat ik mij heb laten verleiden door hier iets extra’s bij te krijgen.
Verkoopstyling is echter geen product het is een dienstverlening. De verkoper heeft een probleem die jij voor hem gaat oplossen. De potentiële koper wordt hierdoor verleidt tot het doen van een aankoop. Die zal meer willen betalen zodra er meer kopers zijn, om het in zijn bezit te krijgen. De verkoper, koper en makelaar worden hier dus heel blij van. Jij maar heel even want uiteindelijk kost het jou alleen maar geld en levert het vooralsnog niets op, behalve misschien “dankjewel”.
 
Verkoopstyling = Marketingtool = Geld
 
Verkoopstyling is een krachtige marketingtool die bij de juiste uitvoering geld oplevert voor jouw klant (voor degene die mijn blogs vaker lezen, deze kreet komt regelmatig voorbij maar ja, ook dat is marketing, hoe vaker je iets ziet of hoort hoe beter het blijft “hangen” ·).
Je leest het goed, het levert geld op dus waarom wordt een serieuze dienst dan zo verkwanselt? Zeg je hiermee eigenlijk tegen een mogelijke klant, het is maar een uit de hand gelopen hobby en ik heb niets te doen want ik heb toch nog geen betalende opdracht? Zeg je hiermee eigenlijk tegen de makelaar, ik heb geen ervaring en daarom werk ik gratis?  Waarom zou men dan later wel betalen voor iets wat in eerste instantie toch gratis weggeven wordt, als een cadeautje omdat de woning in verkoop gezet wordt?
Door een serieus vak gratis weg te geven zal men jou verre van serieus nemen. Sterker nog, hoe serieus ben je dan met verkoopstyling bezig wanneer het niet nodig is dat mensen normaal voor een verleende dienst betalen?
  
Trots!
 
Natuurlijk kom ik ook bij verkopers thuis voor een woningfotografieopdracht waar niet om styling gevraagd is en wat ook niet altijd nodig is.
Deze mensen snappen het spel heel erg goed, uiteraard komt de vraag of ze het allemaal goed gedaan hebben of ik nog iets wil veranderen. Mocht het nodig zijn om een bank of stoel te verplaatsen of een plant op een bepaalde plek neer te zetten voor een betere foto, dan zal ik dat zeker vertellen en uiteraard geef ik hiermee een tip weg waar zeker geen prijskaartje aan hangt. Hiermee bereik ik namelijk wel dat ik extra tijd krijg om fantastische foto’s te maken waar ik gewoon een factuur voor stuur. 
Daarentegen komt ik ook bij mensen over de vloer waar verkoopstyling wel degelijk van toegevoegde waarde is, waar ik echt aan de bak moet. Moet ik dan hier mijn kostbare tijd weggeven zodat zij profiteren van een snelle verkoop die zeker geld oplevert?
Dat denk ik niet. Ik ben serieus met mijn vak bezig, volg vele workshops en lezingen die met mijn vak te maken hebben, zorg dat ik goed voorbereid bij de mensen aan tafel zit. Mijn adviezen en werkzaamheden kan ik simpelweg niet gratis weggeven. Alles wat met mijn werk te maken heeft is niet gratis, mijn levensonderhoud niet en ook de bank vindt het fijn dat ik de hypotheek betaal enz.
 
Kortom, ik ben trots op mijn vak en mijn bedrijf, vind het leuk om met (con)collega’s te praten over ons mooie vak, ideeën uit te wisselen en elkaar te helpen waar nodig. Verkoopstyling werkt echter alleen wanneer alle neuzen dezelfde kant op staan.
Er zijn genoeg alternatieven te bedenken om jouw doelgroep te bereiken. Het kost alleen veel tijd, creativiteit en een heel veel geduld en doorzettingsvermogen.
We willen allemaal serieus genomen worden en mooie opdrachten binnen halen, begin dus eerst met jezelf serieus te nemen en wees vooral trots op wat jij kan betekenen voor de verkoper. Daar mag echt wel een factuur aan gehangen worden. 
 
 
Wens je een prachtige dag en heel veel succes. 
 
Warme groet,
 
Carin van Amerongen
 
TudorStyle.
 
PS: Lees gerust ook mijn andere blogs op mijn website. Deze zijn geheel gratis 🙂
PSS: Ken je de gratis boodschappen box van de Plus? Je moet circa € 750, – uitgeven wil jij je boekje vol krijgen. Hoezo gratis?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *