Verkoopstyling anno 2018.

De drukte op de huizenmarkt blijft vooralsnog aanhouden. Tenminste als we alle experts mogen geloven. De makelaars hebben het heel erg druk en het (nieuwe) aanbod wisselt per dag. Hoe zit het dan eigenlijk met de verkoopstyling of vastgoedstyling? Ooit vanuit Amerika en Engeland overgewaaid naar ons, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, kikkerlandje. Het pakte goed uit, woningen die onder handen waren genomen door een professioneel verkoopstylist verkochten vele malen sneller en voor een hogere prijs dan de woningen die standaard op de markt kwamen.

Prijsdalingen? Serieus?

Anno 2018 lijkt het alsof verkoopstyling geen toegevoegde waarde meer heeft. Lijkt het hè, ik zeg niet dat het zo is.
Want op de juiste manier verkoopstyling toepassen werkt nog steeds vele malen beter dan wat dan ook. Helaas staan er nog steeds woningen langer dan verwacht te koop met forse prijsdalingen tot gevolg. Je zou denken dat dit nu niet meer voorkomt. Een middagje Funda laat echter een heel ander beeld zien.
Verkoopstyling* is in de loop der jaren wel volwassener geworden, gaat veel en veel verder dan een extra kussentje en een beetje opruimen. Was het voorheen prima om de woning nagenoeg leeg te halen en een tafeltje met een kaars erop neer te zetten, tegenwoordig wordt er meer en meer rekening gehouden met kleurgebruik en met de trends van nu.
Waarom? De koper wil een sfeerbeleving zien en voelen. Meer dan ooit wil de koper waar voor zijn geld. Men wil zien waarom juist dit huis precies past in hun perfect, geschetste plaatje.

 

Perfecte plaatje.

Het perfecte plaatje bestaat niet maar ik kan als vastgoedstylist wel een benadering van het perfecte plaatje creëren.
 
Is het fout om te denken dat de woningen in de huidige markt toch wel verkocht worden?
​Nee, want woningen in een populaire stad of wijk waar het aanbod laag is en in de juiste prijsklasse, verkopen inderdaad erg vlot. Is een woning netjes afgewerkt, goed onderhouden en heeft het een sfeervol interieur dan werkt dat natuurlijk wel mee. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Waar ik het nu over heb, zijn de woningen die niet in een populair gebied staan, waar het interieur enigszins gedateerd is, waar de kleuren op de muren en de tegels op de vloer niet echt meer van deze tijd zijn. Natuurlijk kan de huidige koper door veel zaken heen kijken, dat is niet het punt. Het probleem is dat vele verbeterpunten hoge kosten met zich meebrengen. En dat is waar de potentiële koper het eerste aan denkt. Kijkt men dan ook nog eens tegen een sfeerloos interieur aan dat haakt deze koper snel af. 
Verreweg de meeste kopers willen een woning die goed en netjes onderhouden is en er vooral schoon en fris uitziet.
Het heeft een positief effect en men zal dan eerder geneigd zijn concrete stappen te gaan ondernemen. 

De verleiding:

Kopers zijn en blijven kritisch en willen aangenaam verrast worden. Terecht, het gaat immers om heel veel geld. Het is dus belangrijk om van te voren al te bedenken welke koper op zoek is naar jouw huis en hoe je deze koper op de best mogelijk manier bereiken en verleiden kan.
De volgende vraag is: Hoe verleid ik de koper om de woning ook daadwerkelijk te gaan bezichtigen, hoe zorg ik er dus voor dat de eerste zes foto’s op Funda direct effect hebben.
Natuurlijk, je kunt heel veel verkoopstylingstips op internet e.d. vinden maar dat is en blijft summiere informatie. Daarnaast is het als verkoper echt heel lastig om jouw persoonlijke smaak even opzij te zetten. Vaak zie jij bepaalde dingen niet meer die echter de koper als eerste opvallen. Denk bijvoorbeeld maar aan de opstelling van je meubels. Het staat al jaren zo en het staat prima. Een verandering kan echter zomaar een groot voordeel opleveren.  
Die eerste indruk is echt zo ontzettend belangrijk, die moet goed zijn en daarmee ga ik jou helpen.

Professionele verkoopstyling.

Voordat ik bij jou thuis kom bereid ik mij eerst goed voor. Ik doe mijn huiswerk zeg maar :-).
​Waar staat de woning, wat voor type woning is het, zijn er vergelijkbare te koop staande woningen in de buurt, wat is de gemiddelde vraagprijs, wie is de juiste doelgroep en wat is de beste verleidingstactiek om deze doelgroep te bereiken. Vervolgens vertel ik jou wat het effect van een goede verkoopstyling is. Heb ik jou kunnen overtuigen en wil je samen aan de slag, dan zullen we stap voor stap de woning doorlopen, elke ruimte wordt benoemd, de plus- en verbeterpunten worden genoteerd. Wat kunnen we versterken en wat moet er aangepakt worden. Functionaliteit, licht en ruimte zijn de eerste aandachtspunten, daarna gaan we aan de slag met de sfeerbeleving, de wow-factor zeg maar.
​Wat vroeger al zo was, geldt nog steeds. In maar liefst 91% van de gevallen geeft de vrouw de doorslag bij de aankoop van een woning. De juiste sfeer is daarom van essentieel belang.  De vrouwelijke koper moet het gevoel krijgen welkom te zijn en wil zich direct thuis voelen. Vergelijk het maar met een hotellobby of –kamer. Een ruimte die sfeer, warmte en luxe uitstraalt zonder persoonlijke items is immers vele male aantrekkelijker dan een neutraal, sfeerloos interieur.
 
Werk aan de winkel.

Natuurlijk gaat dit niet vanzelf en ook niet binnen een uurtje. Om echt het verschil te maken moet er hard gewerkt worden. Opruimen, opbergen, weggooien, schoonmaken, kleine verbeterklusjes uitvoeren, misschien een muurtje schilderen, de tuin aanpakken, allemaal zaken waarmee je van te voren aan de slag kunt gaan, vervolgens ga ik met het inrichten en de styling aan de gang om de laatste puntjes op de i te zetten waarna de foto’s gemaakt kunnen worden.

Is dit nu echt allemaal nodig? Heeft het zin om geld uit te geven aan een woning die je toch gaat verkopen?
Absoluut!
Om echt indruk te maken is een investering van tijd en geld nodig. Een investering die zich echter dubbel en dwars terugverdiend. Daarnaast scheelt het opruimen je al veel werk voor de verhuizing die er natuurlijk ook aan komt :-). 

Heb ik jouw interesse gewekt? Wil je graag meer informatie tijdens een persoonlijk gesprek?
Kun je mijn hulp goed gebruiken?

​Maak dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek.

Ik wens je een hele mooie dag vandaag. 

Hartelijke groet,
 
Carin van Amerongen
TudorStyle  Interieuradvies –  Woningpresentatie – Interieurfotografie

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *